Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2021
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021
Sosiaalista oikeudenmukaisuutta kielikoulutukseen / Social justice to language educationNo publisherErja Kilpeläinensosiaalinen oikeudenmukaisuussocial justicelanguage educationkielikoulutus2021/10/06 14:18:25 GMT+2SivuKieli, koulutus ja politiikka nivoutuvat yhteen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2019/kieli-koulutus-ja-politiikka-nivoutuvat-yhteen
Kirja-arvio teoksesta: Saarinen, Taina; Nuolijärvi, Pirkko; Pöyhönen, Sari & Kangasvieri, Teija (toim.) 2019: Kieli, koulutus, politiikka. Monipaikkaisia käytänteitä ja tulkintoja. Tampere: Vastapaino.No publisherSanna Riuttanenkirja-arviokielikoulutuspolitiikkaoppikirjakielikoulutuskielipolitiikka2019/12/04 12:28:17 GMT+2SivuKaiken takana on raha?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2015/kaiken-takana-on-raha
No publisherSanna RiuttaneneduskuntavaalitkielikoulutuskiertuetalousSivuJULIET 2022: Continuing to prepare class teachers as language educators
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2022/juliet-2022
In 1995 JULIET programme was established in the Department of Teacher Education at the University of Jyväskylä and 27 years on, JULIET continues to prepare class teachers specialised in foreign language pedagogy. Each year a ‘home group’ of students join the 35ECTS programme that continues across the four-five years of class teacher education. Over the years, however, significant developments have taken place in the Finnish National Curriculum for Basic Education, in the diversity of students and school communities, and in the JULIET programme itself. This article outlines how JULIET has developed and continues to prepare class teachers specialised in foreign language education today.No publisherErja KilpeläinenJULIETlanguage educationFinlandteacher educationkielikoulutusopettajankoulutuskkyenglanti2022/11/30 10:31:00 GMT+2SivuESR-projektista kielikoulutusteknologiaa työperäisille maahanmuuttajille
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2014/esr-projektista-kielikoulutusteknologiaa-tyoperaisille-maahanmuuttajille
No publisherSanna RiuttanenkielikoulutuskotoutuminenmaahanmuuttajatopetusteknologiaSivuEnsimmäinen Kari Sajavaara -muistoluento – The first Kari Sajavaara memorial lecture
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kari-sajavaara-muistoluennot/kari-sajavaara-muistoluento-2011
No publisherErja KilpeläinenKari Sajavaara -muistoluentokielentutkimuskielikoulutus2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuEnemmän suullisen kielitaidon opetusta kouluihin
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2010/enemman-suullisen-kielitaidon-opetusta-kouluihin
No publisherSanna Riuttanenaikuiskoulutushaastattelukielikoulutussuullinen kielitaitoSivuDeveloping and Implementing a Global Citizenship Based Curriculum
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/developing-and-implementing-a-global-citizenship-based-curriculum
This article describes the theory and practical application of developing a global citizenship education curriculum at the University of Eastern Finland’s (UEF) Teacher Training Schools through a joint project between the schools and UEF School of Applied Educational Science and Teacher Education. The project From the School-path to the Global Citizen’s Highway was started in March of 2021 and is planned to continue through the end of 2022. It is funded by UEF and the Finnish National Agency for Education. Language awareness and global citizenship education have been at the core of the project.No publisherErja Kilpeläinenglobal citizenship educationglobaalikasvatusmultidisciplinary language educationkielikoulutusopettajankoulutuskkyenglanti2022/09/07 14:32:00 GMT+2SivuCoDesigns. Envisioning Multi-sited Language Education Policies, Jyväskylä, Finland, June 20–22, 2016
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/codesigns-envisioning-multi-sited-language-education-policies-jyvaskyla-finland-june-20-22-2016
No publisherErja Kilpeläinenkielikoulutuslanguage educationlanguage awareness1englanti2016/06/20 16:50:00 GMT+2SivuAvausseminaari 2009
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/muut-tapahtumat/avausseminaari-2009
No publisherkielikoulutuspolitiikkakielikoulutuskielentutkimustutkimusmedia2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuAmmattikorkeakouluopiskelijoiden näkemyksiä kielten ja viestinnän opiskelusta moniammatillisissa ryhmissä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/ammattikorkeakouluopiskelijoiden-nakemyksia-kielten-ja-viestinnan-opiskelusta-moniammatillisissa-ryhmissa
Jyväskylän ammattikorkeakoulussa (JAMK) toteutettiin vuosina 2017–2019 kokeilu, jossa suomenkielisten ammattikorkeakoulututkinto-ohjelmien opiskelijat opiskelivat englantia, ruotsia ja viestintää moniammatillisissa ryhmissä. Ennen kokeilun alkua kerättiin JAMKin kielikeskuksen henkilöstöltä näkemyksiä muutoksen mahdollisuuksista ja uhkakuvista. Nämä näkökulmat on raportoitu Kieliverkoston Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehdessä maaliskuussa 2018 (Pollari & Kotikoski 2018a). Nyt raportoitavana on opiskelijoiden näkemyksiä englannin, ruotsin ja viestinnän opiskelusta monialaisissa ryhmissä. Opiskelijapalaute on kerätty kyselyllä vuonna 2018, kun kokeilua oli edennyt reilu vuosi. Kyselyn päätuloksena oli, että suurin osa vastaajista piti opiskelua monialaisissa ryhmissä mielekkäänä. Sittemmin tämä työskentelytapa on vakinaistunut JAMKin suomenkielisissä ammattikorkeakoulututkinto-ohjelmissa.No publisherammattikorkeakoulutkielikoulutusmoniammatillisuuskieli- ja viestintäkoulutusopiskelijakysely2021/02/10 16:02:07 GMT+2SivuAinun kielen kielikoulutuksen ja kielitaidon arvioinnin haasteet
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/ainun-kielen-kielikoulutuksen-ja-kielitaidon-arvioinnin-haasteet
Ainut ovat pääasiassa Japanin pohjoisosissa asuva alkuperäiskansa, joiden puhuma ainun kieli ajautui uhanalaiseen asemaan, kun japanilaiset valloittivat 1800-luvun puolivälin jälkeen ainujen asuinalueet ja alkoivat sulauttaa heitä osaksi japanilaista yhteiskuntaa. Nyt ainun kieltä yritetään elvyttää. Ainun kielikoulutuksessa kielitaidon arviointi on kuitenkin haastavaa, sillä kurssien opetussisältöjä ei ole yhdenmukaistettu, opettajilta saattaa puuttua niin pedagogista osaamista kuin kielitaitoakin eivätkä opiskelijat välttämättä ole kursseilla vain oppimassa kieltä. Tässä artikkelissa pureudutaan ainun kielikoulutuksen ongelmakohtiin ja siihen, millaisia haasteita ne asettavat arvioinnille, sekä ehdotetaan, että arviointi voi olla tarpeetonta ja jopa haitallista uhanalaisen kielen elvytyksessä.No publisherEmilia Rajalauhanalainen kieliainun kielikielenelvytyskielitaidon arviointikielikoulutusopiskelumotivaatiokielikurssikielitaitoarviointi2023/05/10 06:16:08 GMT+2SivuAikuiskoulutuksen kielikouluttajat ja kielikoulutuspoliittinen toimijuus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2012/aikuiskoulutuksen-kielikouluttajat-ja-kielikoulutuspoliittinen-toimijuus
No publisherSanna Riuttanenaikuiskoulutuskielikoulutuskielikoulutuspoliittinen toimijuusSivuAikuiset suomen kieltä ja lukutaitoa opiskelevat matkalla aktiivisiksi kansalaisiksi
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/aikuiset-suomen-kielta-ja-lukutaitoa-opiskelevat-matkalla-aktiivisiksi-kansalaisiksi
Elämme voimakkaasti kirjallisia taitoja korostavassa yhteiskunnassa, jonka toimintaan aktiivisesti osallistuminen edellyttää monenlaista kirjallista osaamista. Mitä tämä tarkoittaa lukemiseen ja kirjoittamiseen harjaantumattoman maahanmuuttaja-aikuisen näkökulmasta? Tässä artikkelissa tarkastelen aikuisten luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa vuoden 2015 jälkeen tapahtuneita muutoksia kokeneiden lukutaito-opettajien ryhmähaastattelun pohjalta. Pohdin myös, millaisilla keinoilla lukutaito-opiskelijat selviävät arkielämässään, kun kirjallinen suomen kielen taito on vähäinen.No publisherSanna Riuttanenluku- ja kirjoitustaitolukutaitokoulutuskielenoppiminenkielikoulutus2019/10/16 13:28:47 GMT+2Sivu