Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Kielikasvatusfoorumi 27.-28.10. Helsingissä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/kielikasvatusfoorumi-27-28-10-helsingissa
No publisherkielikasvatusyhteistyöopetussuunnitelman perusteetmonikielisyyskielitietoisuusSivuKieliä rinnakkain – koulun monikielisyys näkyviin kieliä vertailemalla
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2018/kielia-rinnakkain-koulun-monikielisyys-nakyviin-kielia-vertailemalla
Millainen on minun arkeni kielimaisema? Miten kieleni tukevat toisiaan? Entä miten niiden käyttöä tuetaan? Onko oppilaan/hoitolapsen/työkaverin maisema samanlainen vai erilainen kuin omani? Tässä artikkelissa käsittelemme koulun kielikirjoa kielten näkyväksi tekemisen ja vertailun näkökulmasta. Keskitymme siihen, miten kielten havainnointi, maistelu ja analysointi herättelevät huomaamaan ympärillä puhuttuja kieliä, lisäävät kielitietoisuutta ja rohkaisevat käyttämään vähäistäkin kielitaitoa.No publisherErja Kilpeläinenkielitietoisuusmonikielisyystranslanguagingkielten vertailuvähemmistökielet2018/09/12 17:18:09 GMT+2SivuKieli-ideologisia näkökulmia korkeakoulujen yksi-, kaksi- ja monikielisyyteen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2022/kieli-ideologisia-nakokulmia-korkeakoulujen-yksi-kaksi-ja-monikielisyyteen
Suomalaisten korkeakoulujen kielipolitiikka on perustunut samalle periaatteelle kuin Suomen perustuslaillinen kaksikielisyys: korkeakoulut ovat joko yksikielisiä tai kaksikielisiä, ja kaksikielisyys on käytännössä tarkoittanut erillisten suomen- tai ruotsinkielisten ohjelmien tai linjojen rinnakkaista olemassaoloa. Vähemmistökielinen korkeakouluopetus on ollut vähäistä, vaikka saamen kieliä, karjalaa, viittomakieliä tai romania on viime vuosikymmeninä suomalaisissa korkeakouluissa opetettu oppiaineena joissakin tapauksissa syventäviin opintoihin saakka. Erityisesti 2000-luvulle tultaessa englanti on lisääntyneen kansainvälistymisen myötä tuonut oman lisänsä yliopistojen kieli-ideologisiin keskusteluihin.No publisherEmilia Rajalamonikielisyyskorkeakoulutuskieli-ideologiatkielikäytänteetkansalliskieletvähemmistökieletkielipolitiikka2022/10/05 14:26:56 GMT+2SivuKieli-ideologiat Suomen yliopistoissa: monikielisyys vai English only?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2017-2/kieli-ideologiat-suomen-yliopistoissa-monikielisyys-vai-english-only
No publisherErja Kilpeläinenenglannin kieliEnglish onlykieli-ideologiatkieliasenteetlingua francamonikielisyysSivuKieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus koulutuksen ja kasvatuksen kentällä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kieli-kulttuuri-ja-katsomustietoisuus-koulutuksen-ja-kasvatuksen-kentalla
No publisherErja Kilpeläinenkielitietoisuuskulttuuritietoisuuskatsomustietoisuuskoulutuskasvatuskielikasvatuskielellinen ja kulttuurinen moninaisuusdialogilinguistically sensitive teachingtoimintakulttuuriopettajankoulutusmonikielisyyspedagogiikkahankkeet2020/05/13 10:07:19 GMT+2SivuKieli, uskonto ja kotimaa: hindi, urdu ja nationalismi Etelä-Aasiassa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2018/kieli-uskonto-ja-kotimaa-hindi-urdu-ja-nationalismi-etela-aasiassa
Poliittisesti, etnisesti, kielellisesti ja uskonnollisesti pirstaleinen Etelä-Aasia ei ole koskaan tarjonnut helppoja symboleita yhtenäiselle kansalle. Lähes jokainen määritelmä kansakunnasta on merkinnyt jonkin ryhmän poissulkemista. Jako uskonnon mukaan määriteltyihin kansakuntiin piirrettiin Intian ja Pakistanin valtiollisiin rajoihin vuonna 1947. Tuolloin ei jaettu ainoastaan maata vaan myös kulttuurit, uskonnot ja kielet. Tässä artikkelissa tarkastelen, miten nationalismi on muokannut hindistä ja urdusta kaksi erillistä kieltä.No publisherErja Kilpeläinenkieli ja nationalismiIntiaPakistanhindin kieliurdun kielinationalismimonikielisyyskielipolitiikka2018/10/11 15:05:58 GMT+2SivuKieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2020
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020
Teema: Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus koulutuksen ja kasvatuksen kentälläNo publisherErja Kilpeläinenkielitietoisuuskulttuuritietoisuuskatsomustietoisuusmonikielisyyskielellinen ja kulttuurinen moninaisuusopettajankoulutushankkeetkielellisesti vastuullinen opettajuuspedagogiikka2020/05/13 10:07:14 GMT+2SivuKieli(koulutus) ja nationalismi Singaporessa: ratkaisemattomia jännitteitä standardienglannin, äidinkielten ja singlishin välillä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2018/kieli-koulutus-ja-nationalismi-singaporessa-ratkaisemattomia-jannitteita-standardienglannin-aidinkielten-ja-singlishin-valilla
Edellyttääkö kansallistunteen syntyminen koko väestön kesken jaettua ja omaksi koettua kieltä? Singapore tarjoaa mielenkiintoisen esimerkin tapauksesta, jossa vastaus kysymykseen ei ole lainkaan yksiselitteinen. Nationalismin näkökulmasta Singaporen tilanteen tekee erityisen mielenkiintoiseksi se, että valtiojohto pyrkii rakentamaan kansakuntaa ilman kielipolitiikkaa, jossa olisi keskiössä, tai edes läsnä, koko väestölle yhteistä autenttisena pidettyä kieltä. Tämä artikkeli pohjaa pro gradu -tutkielmaani (Slioor 2018) varten tekemääni tutkimustyöhön. Se ei kuitenkaan ole tiivistelmä tutkielman löydöksistä, ja näkökulman valinta on hieman erilainen. Tarkoituksena on esitellä Singaporen tilannetta suomalaiselle yleisölle tiiviisti mutta mahdollisimman kattavasti.No publisherErja KilpeläinenSingaporekieli ja nationalismikieli ja identiteettinationalismimonikielisyyskielipolitiikka2018/10/11 15:06:02 GMT+2SivuKielet, kielikasvatus ja kielitietoisuus – politiikkaa, käytänteitä ja kehittämistarpeita
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2018/kielet-kielikasvatus-ja-kielitietoisuus-politiikkaa-kaytanteita-ja-kehittamistarpeita
No publisherErja Kilpeläinenkielikasvatuskielitietoisuusmonikielisyyskielellinen ja kulttuurinen moninaisuuskielitietokielitietoinen aineenopetuskielitietoinen opetuslimittäiskielisyystranslanguagingmultilingualismkielioppikriittinen lukutaitokielipolitiikkamonikielinen koulukaksikielisyys2018/05/09 10:08:00 GMT+2SivuKielenoppija tarvitsee tuekseen kielitietoisuutta ja yhteisiä tekoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kielenoppija-tarvitsee-tuekseen-kielitietoisuutta-ja-yhteisia-tekoja
Kielenoppimista on totuttu pitämään lähtökohtaisesti yksilön tehtävänä. Todellisuudessa siihen kuitenkin tarvitaan kielitietoisia yhteisöjä, joissa jokainen ihminen kohdataan niine kielellisine ja kulttuurisine resursseineen, joita hänellä on käytössään. Yhteiset, mahdollisesti monikieliset hetket merkitsevät kielenoppijalle paljon, sillä ne ovat arkisia vuorovaikutustilanteita, jotka tarjoavat mahdollisuuksia oppia kieltä vahvistaen samalla osallisuuden kokemuksia. Toimivan kielitaidon saavuttamiseen tarvitaan siis myös ympäristön kielitietoisuutta, johon kuuluu monikielisyyden hyväksyminen osana kielitaitoa sekä sen hyödyntäminen arkisessa vuorovaikutuksessa. Teksti perustuu kirjoittajan pitämään puheeseen Euroopan kielten päivän tapahtumassa lokakuussa 2021.No publisherErja Kilpeläinenkielenoppiminenkielitietoisuusmonikielisyysosallisuus2021/12/01 10:54:18 GMT+2SivuKieleilyä monietnisessä yläkoulussa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2013/kieleilya-monietnisessa-ylakoulussa
No publisherSanna Riuttanenmaahanmuuttajanuoretmonikielisyyssuomen kieliSivuKeys to Productive Multilingualism – öppet seminarium om flerspråkighet i praktiken – avoin seminaari monikielisyydestä käytännössä, 5.5.2017 Vaasa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/keys-to-productive-multilingualism-avoin-seminaari-monikielisyydesta-kaytannossa-5-5-2017-vaasa
No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyysmultilingualismflerspråkighettvåspråkighetkaksikielisyys1englanti1ruotsi2017/05/05 17:05:00 GMT+2SivuKari Sajavaaran rahasto myönsi tunnustuspalkintoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kari-sajavaaran-rahasto-myonsi-tunnustuspalkintoja-3
No publisherKari Sajavaara -muistoluentokielentutkimusopettajankoulutusmonikielisyysopetusluokkahuonevuorovaikutusmaahanmuuttajatSivuKari Sajavaaran rahasto myönsi tunnustuspalkintoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kari-sajavaaran-rahasto-myonsi-tunnustuspalkintoja-4
No publisherKari Sajavaara -muistoluentokielentutkimusväitöskirjasuomen kielikielikylpymonikielisyystutkimusSivuKari Sajavaara -muistoluento 2019
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kari-sajavaara-muistoluento-2019
No publisherErja KilpeläinenKari Sajavaara -muistoluentotyöelämätyöelämän kielitaitotarpeetmonikielisyyskielikäytänteetkielipolitiikkakielikoulutuspolitiikkaammatillinen kielitaito2018/11/19 12:42:00 GMT+2Sivu