Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
VR-ympäristö etäopiskelun monipuolistajana – yhdysvaltalaisten ja suomalaisten suomen kielen opiskelijoiden vuorovaikutusta kansainvälisessä luokkahuoneessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2023/vr-ymparisto-etaopiskelun-monipuolistajana-yhdysvaltalaisten-ja-suomalaisten-suomen-kielen-opiskelijoiden-vuorovaikutusta-kansainvalisessa-luokkahuoneessa
Miten VR:ää (virtual reality, virtuaalitodellisuus) voi hyödyntää kielenopetuksessa? Hyppäsimme “syvään päätyyn” testaamaan VR:n toimivuutta mantereiden välisen yhteisoppitunnin rakentamisessa. Olimme toteuttaneet monipuolista etäopetusyhteistyötä jo aiemmin kahden oppilaitoksemme, Yhdysvalloissa sijaitsevan Indianan yliopiston suomen kielen opiskelijoiden ja hämeenlinnalaisen Kaurialan lukion äidinkielen ja kirjallisuuden ja S2-opiskelijoiden välillä (ks. Lampela & Räsänen, 2023; Räsänen & Lampela, 2023). Pitkän pandemia- ja Zoom-ajan jälkeen halusimme kuitenkin lisätä kansainväliseen etäyhteistyöhömme läsnäolon tuntua. Välineeksi valitsimme Kaurialan lukiossa käytössä olevan Wonda VR -virtuaaliympäristön. Tässä artikkelissa kuvaamme yhteisoppituntien rakentamista.No publisherEmilia Rajalasuomi vieraana kielenäS2VRvuorovaikutustaidotäidinkieli ja kirjallisuus2023/09/06 09:52:02 GMT+2SivuVäitös: FL Merja Kauppinen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/vaitos-fl-merja-kauppinen
No publisherväitöskirjalukutaitoäidinkieli ja kirjallisuusopetussuunnitelmaperusopetusSivuTiedote: Äidinkielen ja kirjallisuuden oppimistulokset: Osalla argumentointitaidot hukassa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-aidinkielen-ja-kirjallisuuden-oppimistulokset-osalla-argumentointitaidot-hukassa
No publisherkielentutkimusoppimistuloksetäidinkieli ja kirjallisuusarviointiperusopetuskirjoittaminenSivuTapetilla lukutaito ja amisreformi – Kieliverkosto Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen foorumissa 2018
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2018/tapetilla-lukutaito-ja-amisreformi-kieliverkosto-aidinkielen-ja-kirjallisuuden-opetuksen-foorumissa-2018
No publisherErja Kilpeläinenäidinkieli ja kirjallisuuslukutaitolukeminenamisreformiammatillinen koulutusluku- ja kirjoitustaitolukuintokielitietoisuuskaksikielinen toimintaeurooppalainen viitekehysmediaatioylioppilastutkintovenäjän kieliammatillinen kielitaitotyöyhteisötvirkakielikielenhuoltotoinen kotimainen kielikielikokeilu2018/09/12 17:17:57 GMT+2SivuRuuvimeisselit ruosteessa – Peruskoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien kokemuksia kieliopin opettamisesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2014/ruuvimeisselit-ruosteessa-peruskoulun-aidinkielen-ja-kirjallisuuden-opettajien-kokemuksia-kieliopin-opettamisesta
No publisherSanna Riuttanenkielioppiperuskouluäidinkieli ja kirjallisuusSivuOsaamisen tasojen kielellistäminen ja tulkinnanvaraisuus uudistetuissa perusopetuksen suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteereissä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/osaamisen-tasojen-kielellistaminen-ja-tulkinnanvaraisuus-uudistetuissa-perusopetuksen-suomen-kieli-ja-kirjallisuus-oppimaaran-paattoarvioinnin-kriteereissa
Artikkelissa tarkastellaan opettajanäkökulmasta äidinkielen ja kirjallisuuden suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteerejä. Opetushallitus julkaisi uudistetut kriteerit vuoden 2020 lopussa, ja ensimmäiset arvosanat uusien kriteerien perusteella annetaan tänä keväänä 2022. Artikkelissa analysoidaan, miten oppilaalta eri arvosanoihin edellytettävän osaamisen tasoja kielellistetään suomen kielen ja kirjallisuuden päättöarvioinnin kriteereissä. Analyysimme keskiössä ovat sellaiset kriteerien kohdat, joissa tehdään eroa eri arvosanoihin vaadittavan osaamisen välillä. Päättöarvioinnin kriteerien kielen tutkiminen voi auttaa avaamaan ja selkiyttämään kriteerien sisältöä, ja sitä kautta tällainen analyysi voi toimia opettajan työn tukena.No publisherErja Kilpeläinenperusopetuspäättöarvioinnin kriteeritpäättöarviointikriteeriperusteinen arviointiarviointisuomen kieli ja kirjallisuusäidinkieli ja kirjallisuus2022/03/23 16:01:04 GMT+2SivuOppimista, osaamista ja opetusta arvioimassa – mikä meitä puhuttaa juuri nyt?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2021/oppimista-osaamista-ja-opetusta-arvioimassa-mika-meita-puhuttaa-juuri-nyt
No publisherarviointimonilukutaitoperusopetusopetussuunnitelmavarhaiskasvatusmatematiikan opetuslaaja-alainen osaaminenäidinkieli ja kirjallisuusoppimistuloksetalkuopetuskriteeriperusteinen arviointisuomen kieli ja kirjallisuuskielitaidon arviointikielitaidon testaaminen verkossafinskasuomi toisena kielenätoinen kotimainen kielikorvaava koekieli- ja viestintäopinnotkielitietoisuuskieltenopetus2021/05/12 10:50:40 GMT+2SivuLuovia reittejä minuun – kirjallisuusterapian lyhyt oppimäärä äidinkielelle ja kirjallisuudelle
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2016/luovia-reitteja-minuun-kirjallisuusterapian-lyhyt-oppimaara-aidinkielelle-ja-kirjallisuudelle
No publisherSanna Riuttanenidentiteettikirjoittaminenpuhefunktiotsisäinen lapsiäidinkieli ja kirjallisuusSivuKielitietoinen kirjallisuuskasvatus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoinen-kirjallisuuskasvatus
Esittelemme artikkelissamme fiktiivisten tekstien mahdollisuuksia kielitietoisessa kirjallisuuskasvatuksessa. Kokeilumme pohjautuvat IKI-TARU-hankkeeseen, jonka tavoitteena on kehittää kirjallisuuslähtöistä kielenopetusta fiktion ominaisluonnetta kunnioittaen. Hankkeessa kehitetään ja kokeillaan menetelmiä, jotka yhdistävät fiktiivisten tekstien yksilöllisen merkityksenmuodostuksen, taidelähtöisen toiminnan ja lukukokemusten sekä sanataiteen tuottaman mielihyvän ja nautinnon. Nämä ovat myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvatun monilukutaidon (L4) kivijalkoja. Opetuskokeilujen tavoitteena on väistellä konventionaalisia tekstien tulkintoja ja opetusratkaisuja sekä antaa tilaa oppilaille lukijoina.No publisherErja Kilpeläinenkielitietoinen aineenopetuskielitietoinen opetuskielitietoisuuskirjallisuusäidinkieli ja kirjallisuuskirjallisuuskasvatuspedagogiset käytänteetpedagogiikkataidelähtöiset menetelmätlukutaitolukeminen2020/05/13 10:08:05 GMT+2SivuKieli- ja tekstitietoisuutta kouluun! Kielitietoinen koulu ja äidinkielen ja kirjallisuuden opetus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2013/kieli-ja-tekstitietoisuutta-kouluun-kielitietoinen-koulu-ja-aidinkielen-ja-kirjallisuuden-opetus
No publisherSanna Riuttanenkielitietoisuusopetussuunnitelmaäidinkieli ja kirjallisuusSivuKehittyvät taidot, kehittyvä opetussuunnitelma
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2021/kehittyvat-taidot-kehittyva-opetussuunnitelma
Karvi käynnisti syksyllä 2018 perusopetuksen oppimistulosten pitkittäisarvioinnin. Arvioinnissa seurataan matematiikan ja äidinkielen taitojen kehittymistä perusopetuksen ajan. Artikkeli käsittelee pitkittäisarvioinnin suunnittelua ja toteutusta niin oppilaan kuin opetussuunnitelmankin kannalta.No publisherarviointioppimistuloksetperusopetusäidinkieli ja kirjallisuusmatematiikkaalkuopetus2021/05/12 10:50:40 GMT+2SivuForum för modersmål och litteratur, 18.11.2016 Tammerfors
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/forum-for-modersmal-och-litteratur-18-11-2016-tammerfors
No publisherErja Kilpeläinenmodersmål och litteraturäidinkieli ja kirjallisuus1ruotsi2016/11/18 17:00:00 GMT+2SivuÄidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen foorumi 2018 - Lukevaa koulua rakentamassa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/aidinkielen-ja-kirjallisuuden-opetuksen-foorumi-2018-lukevaa-koulua-rakentamassa
No publisherErja Kilpeläinenäidinkieli ja kirjallisuusviestintätutkimuspedagogiikkaopetussuunnitelmaammatillinen identiteetti2018/05/22 09:18:00 GMT+2SivuÄidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen foorumi 2017, 2.–3.8.2017 Helsinki
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/aidinkielen-ja-kirjallisuuden-opetuksen-foorumi-2017-2-3-8-2017
No publisherErja Kilpeläinenäidinkieli ja kirjallisuusviestintäopetusammatillinen identiteetti2017/08/02 17:00:00 GMT+2SivuÄidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen foorumi, 2.–3.8.2016 Helsinki
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/aidinkielen-ja-kirjallisuuden-opetuksen-foorumi-2-3-8-2016-helsinki
No publisheräidinkieli ja kirjallisuusäidinkielikirjallisuusviestintätutkimuskehittämishankeopetussuunnitelmaammatillinen identiteettiSivu