Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Tulevien ruotsinopettajien näkemyksiä opettajan asiantuntijuudesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2020/tulevien-ruotsinopettajien-nakemyksia-opettajan-asiantuntijuudesta
Artikkelissa käsitellään kieltenopettajiksi valmistuvien ruotsin kielen yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä siitä, mistä ruotsinopettajan asiantuntijuus muodostuu. Aineisto koostuu ruotsinkielisistä kirjoitelmista, joista on sisällönanalyysin keinoin etsitty aineenopettajuuteen liittyviä teemoja. Näitä on sitten verrattu Richardsin (2010) esittämiin aineenopettajan asiantuntijuuden ulottuvuuksiin. Kirjoituksissaan opettajaopiskelijat korostavat erityisesti kulttuurisen osaamisen merkitystä, oppilaiden motivointia ja oppijalähtöisyyttä. He toivovat voivansa vaikuttaa asenteisiin oman innostuksensa kautta, mutta ovat samalla hieman huolissaan omasta auktoriteettiasemastaan. Lisäksi he pohtivat paljon opettajaidentiteettiään ja rakentavat samalla omaa tulkintaansa ”hyvästä opettajuudesta”.No publisherSanna Riuttanenopettajaopiskelijatopettajan asiantuntijuusaineenopettajakoulutusopettajankoulutusruotsinopettajatkielten aineenopettajakoulutuskieltenopetuksen kehittäminen2020/02/11 10:23:24 GMT+2SivuSammakkona kaivossa vai valtamerellä? Aasian kielten osaaminen avartaa maailmaa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2015/sammakkona-kaivossa-vai-valtamerella-aasian-kielten-osaaminen-avartaa-maailmaa
No publisherSanna Riuttanenaasialaiset kieletaineenopettajakoulutusjapanin kielikielenoppimisen jatkumotyöelämän kielitaitotarpeetSivuMonilukutaitoa eri kielillä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2017/monilukutaitoa-eri-kielilla
No publisherErja KilpeläinenmonilukutaitoB1-ruotsilukutaitoPIRLSkonekääntäminentäydennyskoulutusaineenopettajakoulutusluokanopettajakoulutusruotsin kieliCLILranskan kieliKari Sajavaara -muistoluento2017/12/13 15:52:00 GMT+2SivuKelpoinen ja/vai pätevä? Aineenopettajat ja luokanopettajat alkavan B1-ruotsin opettajina
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2017/kelpoinen-ja-vai-pateva-aineenopettajat-ja-luokanopettajat-alkavan-b1-ruotsin-opettajina
Vuonna 2016 käyttöön otetuissa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa osa B1-oppimäärän ruotsin kielen opetuksesta siirtyi yläluokilta alaluokille. Toisen kotimaisen kielen, ruotsin, keskipitkän oppimäärän opiskelu aloitetaan nykyisin jo kuudennella vuosiluokalla. Tämän muutoksen osana myös luokanopettajien opetustehtäviin tuli mukaan ruotsin kielen opettaminen. Ruotsin kieltä voi siis opiskelun alkaessa opettaa alaluokilla sekä luokanopettaja että ruotsin kielen aineenopettaja. Myös kielikylpykoulutuksen koulutusohjelman suorittanut opettaja on kelpoinen opettamaan ruotsin kieltä. Keskustelua ovat kuitenkin herättäneet opettajien erilaiset toisen kotimaisen kielen taidot sekä pedagogiset valmiudet. Ovatko ruotsin aineenopettajat ja luokanopettajat (riittävän) päteviä opettamaan alaluokkien oppilailleen alkavaa ruotsia? Molemmat ammattiryhmät ovat tutkintonsa puolesta kelpoisia opettamaan oppiainetta. Artikkelissani referoin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen keväällä 2017 julkaiseman ”Kuka opettaa ruotsia” -raportin tuloksia (Rossi, Ainoa, Eloranta, Grandell, Lindberg, Pasanen, Sihvonen, Hakola & Pirinen 2017).No publisherErja KilpeläinenB1-ruotsiluokanopettajakoulutusaineenopettajakoulutuskelpoinenpätevä2017/12/13 15:52:00 GMT+2Sivu