Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Yliopistossa englanniksi opettavien käsityksiä englannin kielen roolista
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/yliopistossa-englanniksi-opettavien-kasityksia-englannin-kielen-roolista
Englanniksi opettaminen on lisääntynyt suomalaisissa yliopistoissa jopa niin, että suuri osa maisterivaiheen ja tohtorikoulujen opintojaksoista pidetään englannin kielellä. Myös kansainvälisen opetushenkilöstön määrä on kasvanut ja englanniksi opettaminen on usein tiedostamaton osa opetustyötä, vaikka tutkimusten mukaan vieraskielinen opetus (esimerkiksi English-medium instruction) vaatii erityisosaamista ja oman opetuksen ja opiskelijoiden tarpeiden huomioimista. Tässä artikkelissa kerrotaan, kuinka suomalaisen yliopiston englanniksi opettavat kokevat englannin kielen osana opetustaan.No publisherErja Kilpeläinenyliopisto-opetusyliopistotvieraskielinen opetusenglannin kielikielikäsityksetammatillinen kehitys2022/03/23 16:01:04 GMT+2SivuVuorovaikutuksen näkökulma vieraskielisiin etäopetustilanteisiin – haasteita ja käytänteitä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/vuorovaikutuksen-nakokulma-vieraskielisiin-etaopetustilanteisiin-haasteita-ja-kaytanteita
Millaista vuorovaikutus on tilanteissa, joissa opettaja ja oppijat ovat fyysisesti eri paikoissa? Millaiset käytänteet ovat toimivia? Miten oppijoiden osallistumista ja sitoutumista voidaan parhaiten tukea? Muun muassa näihin etäopetukseen liittyviin kysymyksiin on etsitty kuluneen koronapandemian aikana vastauksia. Vuorovaikutuksen tutkimus on yksi alue, joka voi auttaa ymmärtämään ja kehittämään nykyisiä ja tulevia käytännön ratkaisuja paremmin.No publisherErja Kilpeläinenetäkoulutusetäopetushybridiopetusteknologiavälitteinen vuorovaikutusenglannin kielilingua francaenglanti lingua francanakriisinhallintaPeaceTalk2022/09/07 14:32:00 GMT+2SivuVuonna 2018 – kielistä keskustellaan!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2018/vuonna-2018-kielista-keskustellaan
No publisherErja Kilpeläinenkieltenopetuksen varhentaminentoisen kotimaisen kielen kokeiluylioppilastutkintoenglannin kielikansalliskieletsuomen kielimonikielisyyslukutaitolukuliikepääkirjoitus2018/12/13 13:46:20 GMT+2SivuVarhennettua englannin opiskelua Suomessa – tutkimustuloksia sukupuolten eroista ja yhtäläisyyksistä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2018/varhennettua-englannin-opiskelua-suomessa-tutkimustuloksia-sukupuolten-eroista-ja-yhtalaisyyksista
Suomessa yhä useampi opetuksen järjestäjä on aikaistanut kieltenopetusta alkamaan jo alkuopetuksessa, esiopetuksessa tai varhaiskasvatuksessa. Tammikuusta 2020 lähtien jokainen aloittaa kielten opiskelun viimeistään 1. luokan kevätlukukaudella. Alkuvuodesta 2018 selvitimme, miten varhennettu kieltenopetus vaikuttaa oppilaiden suhtautumiseen vieraan kielen opiskeluun, miten oppilaat käyttävät koulussa opetettua kieltä vapaa-ajallaan ja minkälaista kielitaitoa he oppivat ensimmäisen puolen vuoden opiskelun aikana. Tässä artikkelissa kerromme selvityksen alustavia tuloksia sukupuolivaikutuksen näkökulmasta ja avaamme muutamia tulokulmia mahdolliselle jatkotutkimukselle.No publisherErja Kilpeläinenkieltenoppiminenkieltenopetuksen varhentaminenvarhennettu kieltenopetusvarhentaminenenglannin kielisukupuolivaikutuksetA1-kielivapaa-aika2018/12/12 12:40:00 GMT+2SivuTyöelämään kielitaitoisina ja itseohjautuvina – englannin monimuoto-opetuksen tarkastelua ammattikorkeakoulussa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/tyoelamaan-kielitaitoisina-ja-itseohjautuvina-englannin-monimuoto-opetuksen-tarkastelua-ammattikorkeakoulussa
Tarkastelen tässä väitöskirjaani (Siekkinen 2017) pohjautuvassa artikkelissa monimuoto-opetuksen käyttöä Jyväskylän ammattikorkeakoulun englannin opetuksessa ja sen mahdollista vaikutusta opiskelijoiden itseohjautuvuuteen ja kielitaidon kehittymiseen. Monimuoto-opetuksella tarkoitetaan yhdistettyä lähi- ja itsenäistä opiskelua. Vertailen lukion suorittaneiden ja toisen asteen ammatillisen tutkinnon suorittaneiden peruskoulupohjaisten opiskelijoiden oppimistuloksia ja itseohjautuvuutta. Aihe kiinnosti, koska olen toiminut englannin opettajana sekä lukiossa että ammatillisella puolella kauppaoppilaitoksessa. Ammattikorkeakouluopintoihin jatketaan sekä lukioista että ammatillisista oppilaitoksista.No publisherErja Kilpeläinenmonimuoto-opetusmonimuoto-opiskeluitseohjautuvuusammattikorkeakoulutammatillinen kielitaitoenglannin kielielinikäinen oppiminen2019/02/13 15:38:00 GMT+2SivuTilastokeskus: Kaksi kolmesta alakoululaisesta opiskelee englantia
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tilastokeskus-kaksi-kolmesta-alakoululaisesta-opiskelee-englantia
No publisheralakouluenglannin kielikieltenopetuskielten opiskeluperuskouluSivuTilastokeskus julkisti tiedot peruskoululaisten vuoden 2013 kieltenopiskelusta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tilastokeskukselta-julkisti-tiedot-peruskoululaisten-vuoden-2013-kielivalinnoista
No publisherperuskouluenglannin kielikielten opiskeluSivuTiedote: Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen: Ylioppilastutkinto voitava suorittaa myös englanniksi
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-ylioppilastutkinto-voitava-suorittaa-myos-englanniksi
No publisherErja Kilpeläinenylioppilastutkintolukiokoulutusenglannin kieliyleissivistävä koulutus2018/01/03 10:11:00 GMT+2SivuSuspending judgement – ethical English dialogue skills for working life
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2018/suspending-judgement-ethical-english-dialogue-skills-for-working-life
It is a well-known fact that burnout at work is often the result of poor interaction in the work community. As workplaces become more multicultural with English as the most common lingua franca (ELF), workplace communication and interaction might get even more complicated. This article proposes that students in higher education be offered a chance to start preparing themselves for interaction in global work life communities already during their degree studies. Workplace communication needs to be ethical and ethical dialogue skills can be practiced in the English classroom.No publisherErja Kilpeläinendialoguedialogicontemplative practiceethical Englishenglannin kielieettisyysmindfulnessworking lifetyöelämätyöelämän kielitaitokorkeakoulutushigher educationEnglishlingua francacommunicationviestintäviestintätaidotkkyenglanti2018/05/09 10:08:00 GMT+2SivuRole of pupil agency in a second language classroom
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/role-of-pupil-agency-in-a-second-language-classroom
This article is about my experience as an English teacher in South Korea and in Finland and it points out the importance of teachers and researchers to listen to young language learners. To be specific, I will firstly share my professional career as an English teacher who has taught mostly in junior high schools in South Korea (the learners’ age level was 11–13) for about 15 years. Then I will describe how I came to recognize the importance to delve into young learners’ agency through my own teaching experience and decided to exercise my academic journey with the view on pupils as agentive sense-makers here in Finland.No publisherErja Kilpeläinenagencytoimijuuslanguage learninglanguage teachingEnglishkieltenoppiminenkielenoppiminenkielenopetusenglannin kielioppilaatpupilskkyenglanti2019/03/13 16:22:00 GMT+2SivuPojat pelaa ja nauraa, tytöt lukee ja vaikenee? – Oppilaiden sukupuoleen liittyviä stereotypioita peruskoulun englannin opetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2013/pojat-pelaa-ja-nauraa-tytot-lukee-ja-vaikenee-oppilaiden-sukupuoleen-liittyvia-stereotypioita-peruskoulun-englannin-opetuksessa
No publisherSanna Riuttanenenglannin kieliidentiteettikielenoppijasukupuolirooliSivuPeli alkaa – pakohuonepeli lukiolaisten englannin opetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/peli-alkaa-pakohuonepeli-lukiolaisten-englannin-opetuksessa
Artikkeli perustuu FM Samuli Grönforsin maisterintutkielmaansa varten toteuttamaan tutkimukseen, jossa tarkasteltiin pakohuonepelin käyttöä englannin opetuksessa lukiolaisille. Tutkimusta varten kehitettiin lukion oppikirjaan pohjautuva pakohuonepeli, jonka ratkaisemiseen vaadittiin oppikirjan sisällön hallintaa. Lukiolaisryhmä kokeili peliä, minkä jälkeen pelaajien ja heidän opettajansa näkemyksiä kartoitettiin kyselyllä. Tulokset paljastavat niin opiskelijoiden kuin opettajankin positiivisen suhtautumisen peliin oppimisen ja opettamisen apuna.No publisherErja Kilpeläinenpelitpakohuonepelikielenoppiminenformaali kielenopetusenglannin kieli2022/09/07 14:32:05 GMT+2SivuNationalismi, jälkinationalismi ja uusnationalismi suomalaisen korkeakoulutuksen kielipolitiikassa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/nationalismi-jalkinationalismi-ja-uusnationalismi-suomalaisen-korkeakoulutuksen-kielipolitiikassa
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -lehden lokakuun 2018 numero tarkasteli kielen ja nationalismin yhteyksiä. Tematiikka on kielen ja kielipolitiikan näkökulmasta tuttu. Ajankohta lokakuun nationalismi-teemanumerolle ei kuitenkaan ole sattumaa, sillä kieli ja suhtautuminen siihen heijastelevat aina suurempia yhteiskunnallisia käänteitä. Tällä hetkellä on nähtävissä selvä suuntaus: kiinnostus kansallisvaltioon on poliittisessa kasvussa Suomessa ja muualla. Suomessakin nousussa oleva keskustelu Suomen kielistä ja suomen kielestä heijastelee erilaisia poliittisia, taloudellisia ja kulttuurisia kehityksiä. Tarkastelen tässä artikkelissa nationalismia, jälkinationalismia ja uusnationalismia suomalaisessa kielipolitiikassa erityisesti oman erikoisalani, korkeakoulupolitiikan, näkökulmasta.No publisherErja Kilpeläinenkielipolitiikkakorkeakoulutuskorkeakoulupolitiikkakieli ja nationalisminationalismijälkinationalismiuusnationalismiruotsin kielisuomen kielienglannin kielikansainvälisyyskansallinenkansainvälinen2019/03/13 16:22:47 GMT+2SivuMitä on monikielisyys teollisuustyöpaikoilla? – Kari Sajavaara -muistoluento 2019
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/mita-on-monikielisyys-teollisuustyopaikoilla-kari-sajavaara-muistoluento-2019
No publisherErja KilpeläinenKari Sajavaara -muistoluentomonikielisyystyöelämäsoveltava kielentutkimuskielipolitiikkayrityksetenglannin kieli2019/01/18 16:21:00 GMT+2SivuMiss Kati! Please teach me!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2014/miss-kati-please-teach-me
No publisherSanna RiuttanenCLILenglannin kielikoulu-uudistusvieraskielinen opetusSivu