Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Tiedote: Suomenruotsalaisten oppilaiden kieli- ja kirjoitustaidoissa on vaihtelua
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-suomenruotsalaisten-oppilaiden-kieli-ja-kirjoitustaidoissa-on-vaihtelua
No publishersuomenruotsalaiset oppilaatkielitaitokirjoitustaidotkirjoitustaitoSivuTiedote: EU:n opetusministerit etsivät keinoja parantaa opettajan ammatin kiinnostavuutta Euroopassa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-eun-opetusministerit-etsivat-keinoja-parantaa-opettajan-ammatin-kiinnostavuutta-euroopassa
No publisherlukutaitokirjoitustaitoluku- ja kirjoitustaitoopettajatopettajuusSivuTäydennyskoulutusta maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opettajille
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/taydennyskoulutusta-maahanmuuttajien-luku-ja-kirjoitustaidon-opettajille
No publishertäydennyskoulutusluku- ja kirjoitustaitolukutaitokirjoitustaitoopettajatSivuQuo vadis, kirjoittamisen opetus?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2018/quo-vadis-kirjoittamisen-opetus
Lukeminen ja kirjoittaminen ovat siirtyneet yhä laajemmin uusiin, erilaisiin mediaympäristöihin. Tämä on muuttanut erityisesti kirjoitustaidon käsitettä. Peruskirjoitustaidon lisäksi nykyaikainen kirjoitustaito sisältääkin lukuisia uudenlaisia taitoja, niin kutsuttuja uuden kirjoittamisen taitoja. Näitä ovat muun muassa tekniset taidot, multimodaalisen kirjoittamisen taito, julkisuustaidot, sosiaaliset taidot, luovuustaidot sekä monisuorittamisen ja tietoisen keskittymisen taidot. (Kallionpää 2017.) Sisällön lisäksi taitokäsitteen laajentuminen mullistaa myös kirjoittamisen opetuksen lähtökohtia. ”Mitä kirjoitustaito tarkoittaa 2000-luvulla?” -kysymyksen ohella on tärkeää pohtia myös opetukseen kytkeytyvää arvopohjaa. Miksi siis oikeastaan opetamme kirjoitustaitoa? Entä miksi kirjoitustaitoa arvostetaan yhä niin paljon?No publisherErja Kilpeläinenkirjoittaminenkirjoittamisen opetuskirjoitustaitomediamediaympäristöttulevaisuustaidot2018/04/11 09:49:00 GMT+2SivuMaahanmuuttajanuorille räätälöityä luku- ja kirjoitustaidon koulutusta Tampereella
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2013/maahanmuuttajanuorille-raataloitya-luku-ja-kirjoitustaidon-koulutusta-tampereella
No publisherSanna Riuttanenluku- ja kirjoitustaitolukutaitokirjoitustaitomaahanmuuttajanuoretmaahanmuuttajatmaahanmuuttajien koulutusSivuLuku- ja kirjoitustaidon opettamisen täydennyskoulutus ja prosessimallit työn tukena
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/luku-ja-kirjoitustaidon-opettamisen-taydennyskoulutus-ja-prosessimallit-tyon-tukena
Kun opettaja osallistuu luku- ja kirjoitustaidon täydennyskoulutukseen, hänellä on usein mielessään huoli oppilaiden tai opiskelijoiden lukutaidon heikentymisestä. Pystyykö perusopetus enää turvaamaan riittävää luku- ja kirjoitustaitoa jokaiselle oppijalle, ja miten opettaja voi auttaa ja tukea monilukutaitojen oppimisessa mahdollisimman hyvin?No publisherEmilia Rajalatäydennyskoulutuslukutaitokirjoitustaitoprosessimallit2023/02/15 10:53:18 GMT+2SivuEU-Speak 3: tiedotus pian alkavasta verkko-opintomoduulista luku- ja kirjoitustaidon opetuksesta kiinnostuneille
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/eu-speak-3-tiedotus-pian-alkavasta-verkko-opintomoduulista-luku-ja-kirjoitustaidon-opetuksesta-kiinnostuneille-1
No publisherErja Kilpeläinenlukutaitokirjoitustaitoluku- ja kirjoitustaitoopetusmaahanmuuttajat2017/11/27 12:29:00 GMT+2SivuAikuisten luku- ja kirjoitustaidottomuus Suomessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2011/aikuisten-luku-ja-kirjoitustaidottomuus-suomessa
No publisherSanna Riuttanenlukutaitokirjoitustaitomaahanmuuttajattutkimusluku- ja kirjoitustaitoSivu