Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Oppimistaito kouluttaa maahanmuuttajaoppilaan oppimisvaikeuksista
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/oppimistaito-kouluttaa-maahanmuuttajaoppilaan-oppimisvaikeuksista
No publishermaahanmuuttajaoppilaatmaahanmuuttajatoppimisvaikeudetkieltenopettajakieltenopettajatSivuMenetelmiä ja lähestymistapoja maahanmuuttajien oppimisen tukemiseen, 3 op (Jyväskylä, kevät 2019)
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/menetelmia-ja-lahestymistapoja-maahanmuuttajien-oppimisen-tukemiseen-3-op-jyvaskyla-kevat-2019
No publisherErja Kilpeläinentäydennyskoulutusmaahanmuuttajatoppimisen tukikielitaitooppimisvaikeudetammatillinen koulutus2018/10/23 08:51:27 GMT+2SivuMaahanmuuttajien oppimiseen ja opiskeluun vaikuttavat tekijät, 2 op (Jyväskylä, kevät 2019)
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/maahanmuuttajien-oppimiseen-ja-opiskeluun-vaikuttavat-tekijat-2-op-jyvaskyla
No publisherErja Kilpeläinentäydennyskoulutusmaahanmuuttajatammatillinen koulutusoppimisvaikeudetkielitaitooppimisen tuki2018/10/23 08:46:26 GMT+2SivuLUKILOKI – Virtaa ja välineitä luku- ja kirjoitustaidon ohjaamiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/lukiloki-virtaa-ja-valineita-luku-ja-kirjoitustaidon-ohjaamiseen
“Mukavaa, kun tässä koulutuksessa tutkimus kohtaa arjen”, tiivisti LUKILOKI-koulutuksen osallistuja kokemuksiaan. Valtakunnallisen, 1600 opettajaa tavoittavan LUKILOKI-täydennyskoulutuksen tavoitteena on tarjota opetushenkilöstölle luku- ja kirjoitustaidon ohjaamiseen ja tukemiseen liittyvää tutkimustietoa ja käytännön työkaluja. Koulutuksen keskiössä ovat muun muassa lukumotivaatio, arviointi ja oppimisen tukeminen luki- ja oppimisvaikeuksien sekä S2-opetuksen ja monikielisyyden näkökulmista. Tässä artikkelissa kuvataan hankkeen tavoitteita ja tuotoksia, joita opettajat voivat hyödyntää työnsä tukena.No publisherSanna Riuttanenluku- ja kirjoitustaitooppimisvaikeudetperustaidottukivastemallimonikielisyyskielitietoisuus2019/10/14 09:40:00 GMT+2SivuAikuisten maahanmuuttajien oppimisen tuen kehittäminen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/aikuisten-maahanmuuttajien-oppimisen-tuen-kehittaminen
Aikuisena Suomeen saapuneiden maahanmuuttajien kieli-, koulutus- ja työllistämispalvelut ovat omaleimaisia ja laaja-alaisia kysymyksiä. Erityisopettajan työssäni kohtaan paljon rajanvetoa suomen kielen taidon ja erityisen tuen välillä. Myös käsitys tuen laadusta tai määrästä saattaa olla hyvin vaihteleva, eikä ”maahanmuuttajaerityinen” erityinen tuki ole monellekaan kantaväestön opettajalle tuttu asia. Artikkelissa avaan ja perustelen näitä väitteitä pedagogiikan ja sosiaalipsykologian lähtökohdista. Lisäksi pohdin, millaisia ovat aikuisten maahanmuuttajien oppimisvaikeudet, mitä on ja mitä pitäisi olla heille suunnattu erityinen tuki ja miten tukea tulisi kehittää niin, että kohderyhmän työ-, koulutus- ja kotoutumispolut saataisiin entistä toimivammiksi. Tarkastelen maahanmuuttajien oppimisen tukea erityisesti ammatillisen koulutuksen ja kotoutumisen näkökulmista.No publisherSanna Riuttanenmaahanmuuttajatoppimisvaikeudeterityinen tukierityisopettajataikuiset2019/10/16 13:28:58 GMT+2Sivu