Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Yritykset tarvitsevat kielitaitoisia työntekijöitä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2023/yritykset-tarvitsevat-kielitaitoisia-tyontekijoita
Kaikille tuttu slogan on, että ”Suomi elää viennistä”. Suomen kaltaiselle kehittyneelle avotaloudelle sujuva kansainvälinen kauppa on välttämätön edellytys talouskasvulle ja hyvinvoinnille. Suomen syrjäinen sijainti lisää logistiikan kuluja ja pieni ja vanheneva väestö tuottaa haasteita osaavan työvoiman saatavuuden näkökulmasta. Siksi Suomella ei ole varaa antaa tasoitusta muille. Yksi kansainväliseen kauppaan olennaisesti liittyvä tekijä on kieli, jolla kauppaa käydään.No publisherSanna Riuttanenkielitaitotyöelämätyövoimakilpailukyky2023/10/11 08:36:57 GMT+2SivuMitä värejä kielten syksyssä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2023/mita-vareja-kielten-syksyssa
No publisherEmilia Rajalahallitusohjelmakielitaitokieltenopettajien koulutus2023/09/06 09:52:00 GMT+2SivuNuoret arvostavat monipuolista kielitaitoa ja haluavat osata kieliä laajentaakseen maailmankuvaansa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2023/nuoret-arvostavat-monipuolista-kielitaitoa-ja-haluavat-osata-kielia-laajentaakseen-maailmankuvaansa
Englantia lukuun ottamatta vieraiden kielten oppilasmäärät ovat viime vuosina laskeneet ja koulussa opiskeltujen kielten kirjo on kaventunut. Tätä ilmiötä selitetään monesti sillä, että nuoret eivät valitse koulussa kieliä. Kysyimme keväällä 2023 nuorilta itseltään, miten he suhtautuvat kielitaitoon ja kielten opiskeluun. Tulokset kertovat, että motivaatiota kielten opiskeluun kyllä löytyy, joten syyt kielivalintojen kapenemiseen löytyvät muualta.No publisherEmilia Rajalakielitaitolukiokielivalinnatkielten oppiminenkyselytutkimusasenteet2023/09/06 09:52:06 GMT+2SivuKielitaito näkyväksi työpaikoilla – Gör språkkunskaperna synliga på arbetsplatsen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kielitaito-nakyvaksi-tyopaikoilla
No publisherkielitaitomonikielisyys1ruotsiSivuA2, C1 ja YKI 3 – opiskelijatyö murtamassa koodeja ja tukemassa työnantajia kielitaidon arvioinnissa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/a2-c1-ja-yki-3-opiskelijatyo-murtamassa-koodeja-ja-tukemassa-tyonantajia-kielitaidon-arvioinnissa
Millainen olisi työkalu, jolla työelämän vaatimaa kielitaitoa voitaisiin tunnistaa helpommin? Mistä löytyisi keino arvioida sekä työntekijän kielitaitoa että työnantajan kielitaitotarpeita ilman suurempaa perehtyneisyyttä tai ajankäyttöä? OsaajaKS-palveluketjun toimeksiannosta me Jyväskylän Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogiopiskelijat lähdimme suunnittelemaan sellaista. Ajatuksenamme oli laatia työkalu, jolla kielen osaamisen tunnistaminen saataisiin konkreettisempaan muotoon työelämää varten, jotta työnkuvaan nähden ylimitoitetut kielitaitovaatimukset eivät muodostuisi työllistymisen esteeksi.No publisherErja Kilpeläinenkielitaitolomakekielitaidon arviointiarviointikielitaitoopiskelijatyötyöllisyystyöelämäkielitietoinen työelämäkielitietoisuus2023/05/10 06:16:08 GMT+2SivuAinun kielen kielikoulutuksen ja kielitaidon arvioinnin haasteet
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/ainun-kielen-kielikoulutuksen-ja-kielitaidon-arvioinnin-haasteet
Ainut ovat pääasiassa Japanin pohjoisosissa asuva alkuperäiskansa, joiden puhuma ainun kieli ajautui uhanalaiseen asemaan, kun japanilaiset valloittivat 1800-luvun puolivälin jälkeen ainujen asuinalueet ja alkoivat sulauttaa heitä osaksi japanilaista yhteiskuntaa. Nyt ainun kieltä yritetään elvyttää. Ainun kielikoulutuksessa kielitaidon arviointi on kuitenkin haastavaa, sillä kurssien opetussisältöjä ei ole yhdenmukaistettu, opettajilta saattaa puuttua niin pedagogista osaamista kuin kielitaitoakin eivätkä opiskelijat välttämättä ole kursseilla vain oppimassa kieltä. Tässä artikkelissa pureudutaan ainun kielikoulutuksen ongelmakohtiin ja siihen, millaisia haasteita ne asettavat arvioinnille, sekä ehdotetaan, että arviointi voi olla tarpeetonta ja jopa haitallista uhanalaisen kielen elvytyksessä.No publisherEmilia Rajalauhanalainen kieliainun kielikielenelvytyskielitaidon arviointikielikoulutusopiskelumotivaatiokielikurssikielitaitoarviointi2023/05/10 06:16:08 GMT+2SivuDigitaidot ja kielitaito avaimina osallisuuteen – kokemuksia Digillä opin portaille -hankkeesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2023/digitaidot-ja-kielitaito-avaimina-osallisuuteen-kokemuksia-digilla-opin-portaille-hankkeesta
Digillä opin portaille -hankkeen koulutuksissa edistetään maahanmuuttajataustaisten naisten suomen kielen taitoa ja digitaitoja, ja näin pyritään vahvistamaan naisten minäpystyvyyden kokemusta. Koulutuksissa on korostunut, että suomen kielen oppiminen linkittyy monin tavoin kielen oppijan osallisuuden kokemukseen. Osallisuus digitaalistuvassa yhteiskunnassa edellyttää myös digitaitojen hallintaa.No publisherEmilia Rajalaosallisuusdigitaidotkielitaitomonikulttuurisuus2023/03/22 14:47:39 GMT+2SivuTutkijatapaaminen 2009
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/muut-tapahtumat/tutkijatapaaminen-2009
No publisherkielikoulutuskielikoulutuspolitiikkakielitaitotutkimuskielentutkimusvähemmistötkansalliskieletmaahanmuuttajat2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuToinen Kari Sajavaara -muistoluento
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kari-sajavaara-muistoluennot/kari-sajavaara-muistoluento-2012
No publisherErja KilpeläinenKari Sajavaara -muistoluentokielitaitotarpeettyöelämän kielitaitotarpeetkielitaitokielivarantokielikoulutuspolitiikka2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuKieliparlamentti 2016 – Språkparlamentet 2016
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kieliparlamentit/kieliparlamentti-2016
No publisherPohjoismaatkielitaitomaahanmuuttajien koulutuskieltenopettajamonikielisyyskielitietoisuusturvapaikanhakijat2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuKieliparlamentti 2013
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kieliparlamentit/kieliparlamentti-2013
No publisherKieliparlamenttivähemmistötkielikoulutusviittomakieliviittomakielisetkielitaitokehittäminen2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuLukion opetussuunnitelman monikielinen käänne
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2021/lukion-opetussuunnitelman-monikielinen-kaanne
Uudet Lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteet (LOPS 2019) otetaan käyttöön syksystä 2021 alkaen. Perusteita on kehitetty aikana, jolloin kielitaidon ja kielivarannon kaventuminen huolettaa yhä useampia, monipuolisen kielitaidon arvoa ei oikein tunnisteta, eikä kielten opiskelulle tai kielitaidon kehittämiselle syystä tai toisesta ole aikaa. Samanaikaisesti opiskelun ulkopuolella opiskelijalle karttuu esimerkiksi eri medioiden kautta kielitaitoa, jota ei aina tunnisteta opetuksessa eikä välttämättä ehditä huomioida lukion opetuskäytännöissä. Äidinkielen – oli kyse sitten opetuskielestä tai opiskelijoiden omista äidinkielistä – osaamisen tunnistaminen ja kuvaaminen jää niin ikään paitsioon. Se, mitä lukiolainen muodollisesti saa opinahjostaan, on yksittäisiksi arvosanoiksi tiivistetty, lukio-opintojen kautta hankittu kielitaito. Muutoksen mahdollistajana esittelemme tässä artikkelissa taustaa ja lähtökohtia uudelle kieliaineita yhdistävälle, lukion monikielisyyttä tukevalle kieliprofiilille, joka osaltaan ilmentää parhaillaan tapahtuvaa käännettä monikielisyyteen.No publisherkieliprofiiliLOPSmonikielisyyskielitaito2021/03/24 11:18:00 GMT+2SivuKielitietoisena ja -taitoisena ammattiin
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/kielitietoisena-ja-taitoisena-ammattiin
No publisherErja Kilpeläinenammatillinen koulutusammatillinen kielitaitoammatillinen kieltenopetusammattikieliammattikorkeakoulutkielitietoinen opetuskielitietoisuusitseohjautuvuusamisreformiohjausteemavuosityöelämämaahanmuuttajatkielitaitokieltenopetusOpetushallitus2019/02/13 15:37:30 GMT+2SivuMenetelmiä ja lähestymistapoja maahanmuuttajien oppimisen tukemiseen, 3 op (Jyväskylä, kevät 2019)
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/menetelmia-ja-lahestymistapoja-maahanmuuttajien-oppimisen-tukemiseen-3-op-jyvaskyla-kevat-2019
No publisherErja Kilpeläinentäydennyskoulutusmaahanmuuttajatoppimisen tukikielitaitooppimisvaikeudetammatillinen koulutus2018/10/23 08:51:27 GMT+2SivuMaahanmuuttajien oppimiseen ja opiskeluun vaikuttavat tekijät, 2 op (Jyväskylä, kevät 2019)
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/maahanmuuttajien-oppimiseen-ja-opiskeluun-vaikuttavat-tekijat-2-op-jyvaskyla
No publisherErja Kilpeläinentäydennyskoulutusmaahanmuuttajatammatillinen koulutusoppimisvaikeudetkielitaitooppimisen tuki2018/10/23 08:46:26 GMT+2Sivu