Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Kohti monikielistä akateemista asiantuntijuutta: yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä kielenoppimisesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kohti-monikielista-akateemista-asiantuntijuutta-yliopisto-opiskelijoiden-kasityksia-kielenoppimisesta
Tässä artikkelissa tarkastelen ensimmäisen vuoden yhteiskuntatieteiden opiskelijoiden käsityksiä kielenoppimisesta ja omasta toimijuudestaan. Kuvailen tutkimuksen lisäksi Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskuksessa tehtävää monikielisen korkeakoulupedagogiikan kehittämistyötä. Pohdin myös käytännöllisellä tasolla, millaisia pedagogisia päätelmiä voisimme tutkimuksen tuloksista tehdä.No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyyskäsityksettoimijuuskorkeakoulutuskorkeakoulupedagogiikka2021/12/01 10:54:17 GMT+2SivuKielenoppija tarvitsee tuekseen kielitietoisuutta ja yhteisiä tekoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kielenoppija-tarvitsee-tuekseen-kielitietoisuutta-ja-yhteisia-tekoja
Kielenoppimista on totuttu pitämään lähtökohtaisesti yksilön tehtävänä. Todellisuudessa siihen kuitenkin tarvitaan kielitietoisia yhteisöjä, joissa jokainen ihminen kohdataan niine kielellisine ja kulttuurisine resursseineen, joita hänellä on käytössään. Yhteiset, mahdollisesti monikieliset hetket merkitsevät kielenoppijalle paljon, sillä ne ovat arkisia vuorovaikutustilanteita, jotka tarjoavat mahdollisuuksia oppia kieltä vahvistaen samalla osallisuuden kokemuksia. Toimivan kielitaidon saavuttamiseen tarvitaan siis myös ympäristön kielitietoisuutta, johon kuuluu monikielisyyden hyväksyminen osana kielitaitoa sekä sen hyödyntäminen arkisessa vuorovaikutuksessa. Teksti perustuu kirjoittajan pitämään puheeseen Euroopan kielten päivän tapahtumassa lokakuussa 2021.No publisherErja Kilpeläinenkielenoppiminenkielitietoisuusmonikielisyysosallisuus2021/12/01 10:54:18 GMT+2SivuMonikielinen pedagogiikka sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistäjänä – käytännön ideoita opettajille
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021/monikielinen-pedagogiikka-sosiaalisen-oikeudenmukaisuuden-edistajana-kaytannon-ideoita-opettajille
Monikielinen pedagogiikka on tärkeä osa sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumista koulumaailmassa (García, 2009). Suomessa monikielinen pedagogiikka on kuitenkin vasta kehityksensä alkuvaiheessa: opettajilla on pääosin hyvin positiiviset asenteet monikielisyyttä kohtaan mutta vain vähän käytännön tietoa siitä, miten sitä voisi toteuttaa (Alisaari ym., 2019; 2021). Varhaiskasvatussuunnitelma (OPH, 2018) ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPH, 2014) edellyttävät kielellisesti moninaisten oppilaiden huomioimista, ja siksi on tärkeää, että ideoita monikielisen pedagogiikan käyttöön tarjotaan niin opettajaopiskelijoille kuin työssä oleville opettajillekin. Tämän artikkelin tarkoituksena onkin tarjota käytännönläheisiä vinkkejä siihen, miten kielet tehdään näkyviksi, miten niiden arvostus tuodaan eksplisiittisesti esiin ja miten niitä käytetään oppimisen resurssina. Artikkelini perustuu Language Education for Social Justice -konferenssissa pitämääni työpajaan. Artikkelin alussa avaan lyhyesti monikielisen pedagogiikan tavoitteita ja tausta-ajatuksia ja sen jälkeen esittelen erilaisia keinoja lähestymistavan toteuttamiseen eri-ikäisten oppijoiden kanssa.No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyysmonikielinen pedagogiikkasosiaalinen oikeudenmukaisuusoikeudenmukaisuus2021/10/06 14:18:38 GMT+2SivuMultilingual Native Language Lesson, a Pilot Project in Tuusula, Finland
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021/multilingual-native-language-lesson-a-pilot-project-in-tuusula-finland
The article concentrates on the instruction of native languages in Finland. First, a general overview and a brief history are presented. In the second part, the focus is on a pilot project of multilingual native language lessons at Hyökkälä school in the municipality of Tuusula.No publisherErja Kilpeläinennative language instructionoman äidinkielen opetusmultilingualismmonikielisyysintegrationkotoutuminenculturally and linguistically responsive educationkielellisesti ja kulttuurisesti vastuullinen opetuskkyenglanti2021/10/06 14:18:00 GMT+2SivuKielikylpyoppilaat lähisukukielen äärellä – kuinka luontuu tanskan lukeminen?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2021/kielikylpyoppilaat-lahisukukielen-aarella-kuinka-luontuu-tanskan-lukeminen
Suomalaisten kielitaidon ja sen myötä kansallisen kielivarannon kapenemisesta on oltu maassamme huolissaan jo pitkään. Esittelen tässä artikkelissa pilottitutkimustani, jossa 15-vuotiaat kielikylpyoppilaat yhtäältä arvioivat omaa kykyään ymmärtää tanskankielistä tekstiä, toisaalta osoittavat sen vastaamalla sisältökysymyksiin. Kielikylpyä ei ole aiemmin tutkittu tältä kannalta, mutta tulokset viittaavat siihen, että kielikylpyoppilailla on piilevää kielitaitoa, jota ei ole tultu ajatelleeksi – kaikkein vähiten luultavasti oppilaat itse.No publisherErja Kilpeläinenkielikylpykielikylpyoppilasskandinaaviset kieletmonikielisyysreseptiivinen monikielisyystanska2021/09/08 08:28:15 GMT+2SivuKielten kirjo haasteena Namibian kouluissa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2021/kielten-kirjo-haasteena-namibian-kouluissa
Opetuskielen merkitys oppimiselle on suuri, sillä se vaikuttaa sekä työtapoihin että oppimistuloksiin. Muuttoliike ja kolonialismi ovat kuitenkin luoneet tilanteita, joissa lähes puolella maailman väestöstä ei ole mahdollisuutta opiskella omalla kielellään. Ratkaisuksi on esitetty erilaisia monikielisiä opetuskäytänteitä, jotka tulisi ottaa osaksi opettajainkoulutuksen sisältöjä kehitysyhteistyön koulutushankkeissa ja koulutusviennissä. Väitöskirjassani tutkin Namibian kielikoulutuspolitiikkaa ja monikielisyyden sille asettamia haasteita, joita tarkastelen tässä artikkelissa.No publisherErja Kilpeläinenmonikielinen opetusmonikielinen koulumonikielisyyslimittäiskieleilytranslanguagingkieleilyopetuskielikielikoulutuspolitiikkaNamibia2021/09/08 08:28:05 GMT+2SivuNäkökulmia nuorten monikielisyyteen ja Suomen kielivarantoon
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2021/nakokulmia-nuorten-monikielisyyteen-ja-suomen-kielivarantoon
Monet maahanmuuttotaustaiset nuoret käyttävät päivittäin useita eri kieliä. Tässä artikkelissa tarkastellaan suomea toisena kielenä opiskelevien nuorten kokemuksia monikielisyydestään ylioppilaskokeesta kerätyn aineiston pohjalta. Tekstit avaavat kiinnostavan näkymän monikielisten nuorten arkeen ja toisaalta myös Suomen kielivarannon nykytilaan ja kielten hierarkiaan.No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyyskielten hierarkiakieletsuomi toisena kielenäkieli ja identiteettikieli-identiteettiidentiteettioma äidinkielikielenoppiminenylioppilaskoe2021/09/08 08:28:01 GMT+2SivuVarhaiskasvatusmessut 2012
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/muut-tapahtumat/varhaiskasvatusmessut-2012
No publishervarhaiskasvatusS2suomi toisena kielenämonikielisyyskieltenoppiminen2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuSeitsemäs Kari Sajavaara -muistoluento – The seventh Kari Sajavaara memorial lecture
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kari-sajavaara-muistoluennot/kari-sajavaara-muistoluento-2017
No publisherErja KilpeläinenKari Sajavaara -muistoluentomonikielisyysyliopistot2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuKieliparlamentti 2016 – Språkparlamentet 2016
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kieliparlamentit/kieliparlamentti-2016
No publisherPohjoismaatkielitaitomaahanmuuttajien koulutuskieltenopettajamonikielisyyskielitietoisuusturvapaikanhakijat2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuKieliparlamentti 2017
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kieliparlamentit/kieliparlamentti-2017
No publisherErja KilpeläinenKieliparlamenttimonikielisyyskieli-identiteettikieltenopetuskielenoppiminenopetussuunnitelmakielitietoisuus2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuLukion opetussuunnitelman monikielinen käänne
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2021/lukion-opetussuunnitelman-monikielinen-kaanne
Uudet Lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteet (LOPS 2019) otetaan käyttöön syksystä 2021 alkaen. Perusteita on kehitetty aikana, jolloin kielitaidon ja kielivarannon kaventuminen huolettaa yhä useampia, monipuolisen kielitaidon arvoa ei oikein tunnisteta, eikä kielten opiskelulle tai kielitaidon kehittämiselle syystä tai toisesta ole aikaa. Samanaikaisesti opiskelun ulkopuolella opiskelijalle karttuu esimerkiksi eri medioiden kautta kielitaitoa, jota ei aina tunnisteta opetuksessa eikä välttämättä ehditä huomioida lukion opetuskäytännöissä. Äidinkielen – oli kyse sitten opetuskielestä tai opiskelijoiden omista äidinkielistä – osaamisen tunnistaminen ja kuvaaminen jää niin ikään paitsioon. Se, mitä lukiolainen muodollisesti saa opinahjostaan, on yksittäisiksi arvosanoiksi tiivistetty, lukio-opintojen kautta hankittu kielitaito. Muutoksen mahdollistajana esittelemme tässä artikkelissa taustaa ja lähtökohtia uudelle kieliaineita yhdistävälle, lukion monikielisyyttä tukevalle kieliprofiilille, joka osaltaan ilmentää parhaillaan tapahtuvaa käännettä monikielisyyteen.No publisherkieliprofiiliLOPSmonikielisyyskielitaito2021/03/24 11:18:00 GMT+2SivuTieteen monikielinen termistö yhteisöllisenä toimintana korkeakouluopetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2021/tieteen-monikielinen-termisto-yhteisollisena-toimintana-korkeakouluopetuksessa
Tässä artikkelissa tarkastelemme erityisesti korkeakoulutukseen liittyvää kysymystä siitä, kuinka opiskelijat omaksuvat taidon osallistua oman alansa asiantuntijadiskurssiin useammalla kuin yhdellä kielellä. Keskeisiä teemoja ovat tieteen erikoissanaston eli termistön kysymykset sekä tieteen kielivarannon yhteistoiminnallisuus. Esimerkkitapauksena käsittelemme Tieteen termipankkia, jonka kautta korostamme yliopisto-opetuksen merkitystä tieteen kielen kielivarannon välittämisessä ja kannattelussa.No publishertieteen kielimonikielisyysrinnakkaiskielisyysavoin tiedeterminologiayhteistoiminnallisuusyliopistopedagogiikka2021/03/24 11:18:00 GMT+2SivuMonikielisyyden näkeminen voimavarana – kokemuksia Utrechtin kansainvälisestä koulusta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/monikielisyyden-nakeminen-voimavarana-kokemuksia-utrechtin-kansainvalisesta-koulusta
Monikielisyys on nykyisin arkipäivää monissa kouluissa. Myös Suomen kouluissa erikielisten oppilaiden määrä on kasvanut ja sen odotetaan yhä kasvavan tulevaisuudessa. Tässä artikkelissa tarkastelemme, miten koulut voivat positiivisesti huomioida monikielisyyttä arjessaan. Käytämme esimerkkinä Utrechtin kansainvälistä koulua Alankomaissa ja kuvaamme, miten oppilaiden monipuoliset kielirepertuaarit nähdään siellä voimavarana ja miten niitä hyödynnetään tarkoituksenmukaisesti opetuksessa. Koulu on erityisen monikielinen yhteisö, sillä oppilaat tulevat eri puolilta maailmaa ja puhuvat useita kieliä. Tämän lisäksi koulun henkilökunta koostuu noin 30 eri kansallisuudesta. Tämän seurauksena monikielisyys on luonnollinen osa koulun arkea.No publishermonikielisyystranslanguagingkielitietoisuuskansainvälinen kouluinternational baccalaureate2021/02/10 16:02:17 GMT+2Sivu#kielitietoisuus #kielellisestivastuullinenopetus #kielellisestivastuullistavaopetus – twiittejä käsiteviidakosta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/kielitietoisuus-kielellisestivastuullinenopetus-kielellisestivastuullistavaopetus-twiitteja-kasiteviidakosta
Sekä tieteessä että arkipuheessa käydyissä keskusteluissa on viime aikoina ilmennyt tarve tarkentaa käsitteitä, joita käytetään keskusteltaessa eri kielitaustoista tulevista oppijoista ja heidän opettamisestaan. DivED-hanke järjesti kesäkuussa 2020 pohjoismaisen käsiteseminaarin. Tässä tekstissä esitellään seminaarista twiiteiksi muotoiltujen ajatusten taustoja ja jatketaan keskustelua aiheesta.[1]No publisherErja Kilpeläinenkäsitteetkäsityksetkielitietoisuuskielellisesti vastuullinen pedagogiikkaensikielimonikielisyys2020/12/02 14:50:00 GMT+2Sivu