-
Monikielisyys resurssiksi yliopistoissa – kielipoliittisesta tahtotilasta käytännön toimintaan
Suomalaisten yliopistojen henkilökunta ja opiskelijat ovat yhä monikielisempiä, ja tämä kielten kirjo kasvaa edelleen. Perinteisesti Suomessa opiskeltujen ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2022
-
Opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsityksiä kielestä ja kielitietoisuudesta
Tarkastelemme tässä kirjoituksessa opettajien sekä opettajaksi suuntautuvien yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä kielestä ja kielitietoisuudesta, jotka ovat ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2020
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2020
Teema: Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus koulutuksen ja kasvatuksen kentällä
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
-
Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus koulutuksen ja kasvatuksen kentällä
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2020
-
Kielitietoisen kieltenopetuksen äärellä – IKI-hankkeen satoa
Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi (IKI) on kielikasvatuksen kehittämishanke, jonka tavoitteena on kartoittaa, kerätä, kehittää ja jakaa ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2020
-
Kielitietoinen kirjallisuuskasvatus
Esittelemme artikkelissamme fiktiivisten tekstien mahdollisuuksia kielitietoisessa kirjallisuuskasvatuksessa. Kokeilumme pohjautuvat IKI-TARU-hankkeeseen, ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2020
-
Miten oppikirjat tukevat oppijan kielitietoista toimintaa? – Kielitietoisuus KUPERAn arviointi- ja tutkimushankkeen oppikirja-aineistossa
Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA on Helsingin yliopistossa vuosina 2019–2020 toimiva hanke, joka jakautuu kahteen osaan: ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2020
-
Monilukutaidon pedagogiikan juurilla
Tässä artikkelissa pyrimme esimerkkien kautta jäsentämään ja mallintamaan monilukutaidon pedagogiikkaa. Siihen liittyy keskeisesti oppilaan aktiivinen ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – huhtikuu 2018
-
Kielten ja kulttuurien moninaisuutta eteläisellä Pohjanmaalla
Kirja-arvio teoksesta: Mattila, Markku & Anglé, Jaana 2017: Vieraskieliset lapset eteläisellä Pohjanmaalla. Julkaisuja 9. Turku: Siirtolaisuusinstituutti.
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2018
-
Näkökulmia monilukutaitoon: opettajuus ja situationaaliset lukutaidot
Viime vuosina toteutetut opetussuunnitelmauudistukset (Opetushallitus 2014a, 2104b, 2015, 2016) ovat tuoneet kotimaiselle koulutuskentälle koko joukon uusia ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2017