-
Maahanmuuttotaustaiset opiskelijat, akateemiset tekstit ja yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua korkeakoulutukseen
“Mä haluan lukea tällaisia tekstejä tavallisesti sun ammatissa on, samanlaisia termejä”, pohtii Olga, kun tehtävänä on keskustella siitä, mitä suomen kielen ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2025
-
Kielellinen huoltovarmuus eduskunnassa
Kansanedustajan työn monenlaiset tekstit ja puhetilanteet edellyttävät monipuolisia diskurssitaitoja ja vuorovaikutuksellista kompetenssia. Lisäksi ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2025
-
Monilukutaidon pedagogiikan juurilla
Tässä artikkelissa pyrimme esimerkkien kautta jäsentämään ja mallintamaan monilukutaidon pedagogiikkaa. Siihen liittyy keskeisesti oppilaan aktiivinen ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – huhtikuu 2018
-
Tiedonalakohtaiset tekstitaidot rakentuvat vuorovaikutuksessa
Tiedonalan kieli eli oppiainekohtainen kielenkäyttö mainitaan perusopetuksen opetussuunnitelmassa (Opetushallitus 2014), mutta käytännönläheisiä esityksiä eri ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2023
-
Tiedonalojen tekstitaidot käsityöprosessin dokumentoinnissa: työkuvauksen tekstilajin mallinnusta
Eri tiedonaloilla on omat lukemisen, kirjoittamisen ja puhumisen konventionsa, jotka näyttäytyvät esimerkiksi tekstuaalisina ja sanastollisina piirteinä. ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2023