-
Konflikteja ratkomalla vahvempaan osallisuuteen – Kielitietoinen koulu kasvattaa oppilaita ja opettajia
Koulun arki on monimutkainen verkosto, johon on kudottu oppilaiden ja opettajien erilaisia taustoja, taitoja sekä vuorovaikutusta. Arvojen, kielten ja ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2020
-
Maahanmuuttotaustaiset opiskelijat, akateemiset tekstit ja yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua korkeakoulutukseen
“Mä haluan lukea tällaisia tekstejä tavallisesti sun ammatissa on, samanlaisia termejä”, pohtii Olga, kun tehtävänä on keskustella siitä, mitä suomen kielen ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2025
-
Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden tasa-arvoisen osallisuuden tukeminen ammatillisessa koulutuksessa
Työelämässä tarvittavan kielitaidon haltuunotto edellyttää tasa-arvoista osallisuutta ja monipuolisia mahdollisuuksia käyttää kieltä jo ammatillisten opintojen ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2020
-
Monikielinen lukutaito identiteettityön ja osallisuuden tukena
Muuta kuin valtakieltä puhuvat oppilaat kohtaavat toisinaan koulun arjessa vaatimuksia rajoittaa tai välttää oman äidinkielensä käyttöä. Paineet saattavat ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2022
-
Uhka vai avun tarpeessa? Paenneet vuosien 2015 ja 2022 sanomalehtiuutisissa
Artikkelissa tarkastellaan, miten erilaisista maahanmuuttajaryhmistä puhutaan sanomalehtimediassa. Tarkoituksena on paenneista henkilöistä käytettyjen ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – marraskuu 2025