-
Kielessä kiinni – tässä ja nyt!
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – marraskuu 2022
-
Hupenevat kielivalinnat – kehnoa kielikoulutuspolitiikkaa vai kielenoppimismotivaatiota?
Artikkelissa tarkastellaan suomalaisen perusopetuksen yläkoululaisten vieraan kielen oppimismotivaatiota. Tutkimuksessani selvitin muun muassa oppilaiden ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – marraskuu 2022
-
Saavutettavuutta kaikille? Viitottujen verkkotekstien laatu ja käytettävyys viittomakielten elinvoimaisuuden ja kielenoppimisen näkökulmasta
Viime aikoina on keskusteltu viittomakielisten ja viittomakielelle tulkattujen verkkotekstien laadusta. Viittomakieliset ovat kokeneet, että viitottujen ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – marraskuu 2022
-
Peli alkaa – pakohuonepeli lukiolaisten englannin opetuksessa
Artikkeli perustuu FM Samuli Grönforsin maisterintutkielmaansa varten toteuttamaan tutkimukseen, jossa tarkasteltiin pakohuonepelin käyttöä englannin ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2022
-
Tandem på spel − spelbaserat språklärande över språkgränsen
Projektet Tandem på spel kombinerar tandemundervisning som modell för ömsesidigt språklärande och de digitala spelens pedagogiska potential i ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2022
-
Äiru hoi! Äidinkielenomaisen ruotsin opetus suomenkielisissä peruskouluissa
Toista kotimaista kieltä voi opiskella eri oppimäärien mukaan, ja tässä artikkelissa pohdimme erityisesti äidinkielenomaisen ruotsin nykyasemaa ja mahdollista ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2022
-
Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
Ammattiopisto Lappiassa toteutettiin vuosina 2018–2020 Oma polku maahanmuuttajalle -hanke (ESR), jossa keskiössä oli maahanmuuttajien työllistymisen ja suomen ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2022
-
Tehokas opettaja vai hauska lelu? – Sosiaaliset robotit kielten oppimisessa
Ensimmäiset kokeilut sosiaalisten robottien hyödyntämisestä kielten opetuksessa tehtiin jo parikymmentä vuotta sitten. Viime vuosina näitä kokeiluja on tehty ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2022
-
Vuorovaikutus ja kielenoppiminen sosiaalisen robotin kanssa
Mikä sosiaalinen robotti on? Lyhyesti ilmaistuna sosiaalinen robotti on kone, teknologinen väline, jonka toiminta on sellaista, että ihmisten on mahdollista ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2022
-
Sosiaaliset robotit ja kielenoppiminen
Voiko robotti toimia opettajana? Voiko se korvata kielten opettajaa? Vastaus on hyvin selvä: ei voi. Millainen rooli robotilla voi olla sitten luokkahuoneessa ...
Sijainti:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
/
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2022