Uutiset ja tiedotteet
Etäyhteyksin toteutetulla opetuksella on voitu parantaa saamelaistaustaisten oppilaiden mahdollisuuksia opiskella saamen kieliä, vahvistaa saamelaisuuttaan ja yleensäkin edesauttaa saamen kielten säilymistä maassamme. Etäopetuspilotin toimintamallia ja hyviä käytänteitä tulee hyödyntää laajemmin myös muissa oppiaineissa.
Suomi on monikielinen maa, mutta yksilöllä voi olla vain yksi virallisesti rekisteröity äidinkieli. Äidinkielenä monikielisyys -kansalaisaloite haluaa korjata epäkohdan.
Oppilailla on tyydyttävä englannin kielen taito heidän siirtyessään perusopetuksesta jatko-opintoihin. Tulos vastaa vain osittain oppilaiden saamia englannin kouluarvosanoja. Englannin osaamista selittävät eniten luottamus omaan osaamiseen, englannin harrastaminen vapaa-ajalla ja arviointitehtäviin käytetyn ajan pituus.
Arviointitulosten mukaan valmistava opetus ja oman äidinkielen opetus edistävät oppilaiden kielellisten taitojen kehittymistä, kouluvalmiuksia ja suomalaiseen yhteiskuntaan kotoutumista. Valmistavan opetuksen ja perusopetuksen välisissä integroimiskäytänteissä on kuitenkin haasteita, mihin vaikuttavat osaavan opettaja- ja ohjaajaresurssin puute sekä liian vähäinen yhteistyö koulun sisällä. Oman äidinkielen opetuksen tulokset puolestaan vahvistavat aiempia havaintoja oppiaineen heikosta statuksesta. Molemmille oppiaineille yhteistä on, että nykyresursseilla ei pystytä huolehtimaan riittävästä tuesta oppilaille.