Sivustokartta
Alla on yleiskatsaus sivuston sisällöstä. Näet kohteen kuvauksen pitämällä hiiren kohdistinta kohteen päällä hetken ajan.
- Mikä Kieliverkosto?
- Ajankohtaista
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – kesäkuu 2025
- Ilmastosiirtolaisuuden monet kasvot
- Ilmastosiirtolaisten suojelu ja hallinta – kenellä on vastuu ihmisten hyvinvoinnista?
- Pakotettu siirtolaisuus ja globaali kamppailu luonnonvaroista – Case Kongon demokraattinen tasavalta
- Diasporat ilmastotoimijoina – Muuttoliikkeestä ratkaisuja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen
- Yhteinen vastuu kielellisestä kotiutumisesta
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2025
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2025
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2025
- Kieli on huoltovarmuuden ydintä
- Minne katseet kääntyvät? Monilukutaito kielellisen huoltovarmuuden perustana
- Kielellinen huoltovarmuus haastaa yleissivistävän kielikoulutuksen
- Selkokielinen viestintä kielellisen huoltovarmuuden tukena
- Saavutettava, monikielinen ja yhdessä kehitetty viranomaisviestintä tavoittaa kulttuurisesti moninaisen väestön
- Kielitaidon lisäksi tarvitaan kielitietoa ja kielen ammattilaisia
- Maanpuolustus ja kansainvälinen puolustusyhteistyö
- Kielellinen huoltovarmuus eduskunnassa
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2025
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2025
- Vierivä kivi ei sammaloidu: Kieliverkoston viides toimintakausi käynnistyi vuodenvaihteessa
- Uudet koulutukselliset ratkaisut yhdenvertaista yliopistokoulutusta edistämässä
- Pankin asiakasneuvojaksi kehittyvällä kielitaidolla: kielituetun rekrytoinnin vaiheet
- Mediaatiotaitoja ja jaettua asiantuntijuutta kehittämässä kansainvälisten yliopisto-opiskelijoiden kanssa
- Yleiset kielitutkinnot 30 vuotta
- Kielitiedostumisia: havaintoja vastasaapuneen oppilaan opetus- ja arviointikäytänteistä Ruotsissa
- Viron koulu-uudistus ja vironkieliseen koulutukseen siirtyminen
- A framework for embedding interculturality as a process into language courses
- Sujuvia siirtymiä koulutusasteiden ja kielten välillä: CLIL LOTE -projektin esittely
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2024
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2024
- Kieliverkoston kestävän kehityksen teemavuosi päättyy, kestävä kehitys kielten opetuksessa pysyy
- Kestävä kehitys kielikoulutuksessa – uusia näkökulmia ja pedagogisia ratkaisuja
- Kielten oppiminen ja ekologinen kestävyys
- Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys koetuksella: sotaa paenneiden kiinnittymisen ja kuulumisen tukeminen kielenopetuksessa
- Karjalan kielen opiskelumahdollisuudet osana kulttuurista kestävyyttä
- Kestävä kehitys osana aikuisten perusopetusta: hyviä maahanmuuttajia vai maailman muuttajia?
- Keskustelunanalyysin anti kestävälle opetukselle: esimerkkinä aikuisten luku- ja kirjoitustaidon koulutus
- Ecological sustainability in foreign language lessons for young learners
- Kielten opetuksen kestävä tulevaisuus
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – marraskuu 2024
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – marraskuu 2024
- Rakennetaan kielillä hyvää – katsaus kielikoulutuksen ja Kieliverkoston edelliseen neljään vuoteen ja toiveita tulevaan
- Uskaltaisinko käyttää suomea opetuskielenä? Tapausesimerkki monikielisistä käytännöistä Helsingin yliopiston kokeilukurssilla
- Uusi työkalu suomen ja ruotsin taitojen itsearviointiin
- Juuri nyt! Kriisit, koulu ja materiaalisuuden turva
- Kela viestii verkossa englanniksi: kieliperiaatteet ja vakiintuneet toimintatavat
- Monikielisyyttä ja kielitietoista pedagogiikkaa tukevaa opettajankoulutusyhteistyötä Tansaniassa
- Eurooppalaiset kielet koolla: ECML-terveisiä Itävallasta
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2024
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2024
- Tuntemattomasta vähemmistökielestä julkisuuteen, katoavasta kielestä eläväksi
- Kolme keskeistä tekijää Suomen romanikielen ytimessä
- Romanikieltä ja suomea sisältävät yhdyssanat ja johdannaiset verkkokeskustelussa
- Romanien omat tarpeet ja toiveet romanikielen aikuisoppimateriaalien laatimisen perustana – Suomen romanikielen aikuisopetuksen oppimateriaalitarpeita selvittävän kyselyn tuloksia
- Romanikielen elvytys haasteena romaniyhteisölle
- Miksi romanikielen elvytys on niin vaikeaa?
- Romanikielen ja -kulttuurin tie yliopistoon
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2024
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2024
- Kieli ja kielipolitiikka ovat mahdollisuuksia luoda yhdenvertaisuutta ja osallisuutta
- Pienten lasten suomen kielen äänteiden oppimista voidaan tukea uuden innovatiivisen lastenkirjan ja sen lisämateriaalin avulla
- Kohti kielellisen moninaisuuden huomioimista vieraiden kielten opetuksessa
- Kohti monikielistä kielipolitiikkaa
- PISA-tulokset Suomessa ja Virossa − yhtäläisyyksiä ja eroja
- Pintaa syvemmälle – Ääneenajattelututkimus suomea toisena kielenään opiskelevien lukiolaisten luetunymmärtämisestä
- Kielitiedon käsitteet kielenhuollon opetuksen pohjana – käsitteellisen muutoksen tarve
- Kohti laajaa ammatillista kielitaitoa – Turun yliopiston ruotsinkielipainotteinen lääkäri- ja hammaslääkärikoulutus
- Kielikahvila työajalla, perehdytysyksikön kautta osaksi työyhteisöä vai talon oma kielenopettaja? Kolme ratkaisua kielenoppimisen tukemiseen työssä
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2024
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2024
- Yhdessä kohti kestävän kehityksen tavoitteita
- Ruokaa roskiin! Kestävyyttä ruokahävikkiä vähentämällä?
- Kanssatutkimusta työväenopistossa – yhdessä tutkimassa ja oppimassa
- Oman äidinkielen opetus osana kestävää kieltenopetusta
- ”Tuotan sen itse, sen punaisen langan”: Suomen kielen oppimateriaalien tuotanto ja käyttö Ruotsissa opettajien kokemina
- Vastuullinen vieraiden kielten opetus herättelee oppijan kieli- ja kulttuuritietoisuutta
- Can arts, business and sustainability go together? Implementing a communications course on cultural sustainability for business students
- Kielten opintojaksot kestävän tulevaisuuden asialla
- Towards sustainable bilingual-CLIL education through the three gifts of teaching
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2024
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2024
- Tulin, näin ja jäin – kansainväliset osaajat Suomessa
- Mitä PISA mittaa – Mitä PISA ei todellakaan mittaa?
- Maahanmuuttajataustaisten journalistien koulutus Haaga-Heliassa
- Yksikielisyysvinouma, kielikäsitykset ja yhteiskunnallinen kielityö
- Suomen romanikielen dilemmoja
- Kohti kielitietoista koulua – yhteistyötä kielellisen moninaisuuden tukemiseen
- Kielitietoisuuden uusi aikakausi suomalaisessa koulutuksessa
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2024
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2024
- Kestävä kehitys ja kielet – erottamattomat
- Rehtorit kielikoulutuspoliittisina toimijoina - miten kieltenopetus koetaan ja mihin päätöksenteko pohjautuu?
- Heritage Language Teaching in Finland: Pedagogical Approaches
- TUVA-koulutus maahanmuuttotaustaisten oppijoiden tukena
- Kielibuusti.fi-sivusto tarjoaa malleja ja työkaluja korkeakoulutettujen kansainvälisten osaajien kielenoppimiseen ja sen tukemiseen – käyttäjä- ja käytettävyystutkimus ohjaa jatkokehitystä
- Kääntämisen taidot kaksikielisten lasten motivaattorina
- Miksi emme saisi keskustella uhanalaisuudesta?
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2023
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2023
- Monikielisessä Suomessa kaivataan hyvien käytänteiden jakamista
- Kansalaisopistoista leikkaaminen on hölmöläisten peiton lyhentämistä
- Kansainvälistyminen 2.0 – Kansainvälisen henkilöstön paikallisen kielen oppimisen tukeminen osana korkeakoulujen kielipolitiikkaa
- Monikielistyvä koulu ja muuttuvat kieliorientaatiot
- Suomen kielen osaaminen insinöörin työssä: mihin ja millaista kielitaitoa tarvitaan ja miten tarvittavaa kieltä parhaiten opitaan?
- Moninaisuutta ja uuden ajan luku- ja kirjoitustaitoa Suomen Poliisiin – monilukutaidon ja kriittisen lukutaidon tehtäväkokonaisuus Poliisiammattikorkeakouluun pyrkiville
- Onko suomalainen viittomakieli uhanalainen?
- Romanikielen opetus Euroopassa
- The Aasis research project: automatically assessing spoken interaction in L2 Finnish
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – marraskuu 2023
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – marraskuu 2023
- Arvioinnin sudenkuoppia ja katvealueita: mitä arvioimme, kun arvioimme kielitaitoa?
- A bridge too far? Dynamic Assessment and a dialectical view of the gap between language assessment and learning
- “Doing the assignments almost feels like my own idea” – arviointi osana oppimisprosessia lukion kielenopetuksessa
- Hei, me osataan sanoa “kiitos” jo viidellä kielellä! Ajatuksia ja kokemuksia arvioinnista perusopetuksen alaluokilla
- Making knowledges count in assessment
- Fallgropar och gråzoner vid bedömning av universitetsstudenters kunskaper i svenska
- Renki, isäntä vai sekatyöntekijä? Arvioinnin rooli ja muutokset aikojen saatossa konkareiden kertomana
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2023
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2023
- Kehitetään kieltenopetusta yhdessä!
- Valinnaisten kielten opiskelu ja varhennettu kieltenopetus huoltajan näkökulmasta
- Kieltenopetus Suomessa: Näkemyksiä ja kehittämistoimia
- Yritykset tarvitsevat kielitaitoisia työntekijöitä
- Mitä vieraiden kielten opiskelulle on tapahtumassa lukiokoulutuksessa?
- Reunahuomautuksia kielitaidoista
- Hankkeista kansalliseen kielistrategiaan? – Ratkaisuja kieltenopiskelun monipuolistamiseksi
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2023
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2023
- Mitä värejä kielten syksyssä?
- Nuoret arvostavat monipuolista kielitaitoa ja haluavat osata kieliä laajentaakseen maailmankuvaansa
- VR-ympäristö etäopiskelun monipuolistajana – yhdysvaltalaisten ja suomalaisten suomen kielen opiskelijoiden vuorovaikutusta kansainvälisessä luokkahuoneessa
- Supporting teacher collaboration in bilingual education: Sharing the CLIL pie
- Varhaista ruotsinopetusta osaksi opettajankoulutusta – Tidig svenskundervisning i lärarutbildningen
- Ruotsin A-oppimäärien tavoitteet ja opettajien käsityksiä niiden arvioinnista
- Seurakunnan ystäväperhetoiminta kompassina suomalaisuuteen ja Suomeen
- Huolipuhetta kielestä vai kielitietoisia ratkaisuja? – Kommentti Saarikiven ja Koskisen raporttiin ”Monikielistä sivistystä vai englanninkielisiä ratkaisuja”
- EALTA-konferenssista suuntaviivoja kohti kestävämpää kielitaidon arviointia
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2023
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2023
- Arviointi muutoksessa?
- Maailma muuttuu ja niin myös vieraiden kielten ja toisen kotimaisen kielen ylioppilaskokeet
- DigiTala – Miten automaattinen palaute voi tukea puhumisen harjoittelua?
- “Jokainen opiskelija asettaa itse omat tavoitteensa”: lukion vieraiden kielten opettajien käytänteitä ja käsityksiä eriyttävästä arvioinnista
- Yleisten kielitutkintojen digitaalisen kirjoittamisen pilottitestin ensituloksia
- Virhe ei ole kirosana, vai onko? – Opettajien käsityksiä virheestä
- Language assessment in different disciplines: uses of mediation in university English courses
- Lasten suomalaisen viittomakielen kehityksen arviointi kielen asemaa tukemassa
- Ainun kielen kielikoulutuksen ja kielitaidon arvioinnin haasteet
- A2, C1 ja YKI 3 – opiskelijatyö murtamassa koodeja ja tukemassa työnantajia kielitaidon arvioinnissa
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2023
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2023
- Eduskuntavaalit 2023 – millaista kielikoulutuspolitiikkaa tarvitaan?
- Yleisten kielitutkintojen osallistujien monet kasvot
- Kuinka nopea on kotoutumiskoulutuksen nopea polku?
- Selkokirjat lukuinnon herättäjinä? – Selkokielinen kaunokirjallisuus suomi toisena kielenä -opetuksessa
- Yhteiset lapset yli rajojen – astu kauemmaksi, näet myös lähelle
- Digitaidot ja kielitaito avaimina osallisuuteen – kokemuksia Digillä opin portaille -hankkeesta
- Project-based learning in the Chinese heritage language course/class in Finnish comprehensive education
- Education Export in Basic Education in Finland: South Korean Elementary Pupils’ Positive and Challenging Experiences
- Kieli-HOPS tueksi korkeakouluopiskelijan urasuunnitteluun ja opinto-ohjaukseen
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2023
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2023
- Monilukutaito on ajattelua, ymmärtämistä ja maailman hahmottamista
- ”Monikirjoitustaidot” – tiedonalakohtaisten kirjoitustaitojen monet mahdollisuudet
- Visuaaliset tekstilajit osana monilukutaitoa
- Ympäristöopin ja historian yhteiskirjoittaminen alakoulussa
- Tiedonalojen tekstitaidot käsityöprosessin dokumentoinnissa: työkuvauksen tekstilajin mallinnusta
- Miksi ja miten energiatiedon lukutaitoa kouluihin?
- Tiedonalakohtaiset tekstitaidot rakentuvat vuorovaikutuksessa
- Sarjakuva – monilukutaidon pedagogiikan aarreaitta
- Luku- ja kirjoitustaidon opettamisen täydennyskoulutus ja prosessimallit työn tukena
- Monilukutaidon opetus on sisältöjen integrointia ja uudenlaista pedagogiikkaa
- Teematarinat – yhteisöllisen kirjoittamisen opiskelumenetelmä
- Kirjallisuuslähtöinen sanataide innostaa lukemaan, keksimään ja kirjoittamaan
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – marraskuu 2022
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – marraskuu 2022
- Kielessä kiinni – tässä ja nyt!
- Hupenevat kielivalinnat – kehnoa kielikoulutuspolitiikkaa vai kielenoppimismotivaatiota?
- Opi suomea juttelemalla VR-hahmon kanssa! – VR-simulaatiopeli maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden kieli- ja ammattiosaamisen tukena
- Kirjoittamisprosessin tallentaminen ja visualisointi kielenoppimisen apuna
- Saavutettavuutta kaikille? Viitottujen verkkotekstien laatu ja käytettävyys viittomakielten elinvoimaisuuden ja kielenoppimisen näkökulmasta
- ”Edistetään oppimista yhdessä” – Opetusavustajaohjelma Helsingin yliopiston japanin kielen kursseilla
- Sähkö- ja automaatiotekniikan opiskelijoiden kansainväliset projektit osana opintoja
- Fonetiikan tutkijat etsivät keinoja englannin ääntämisen tukemiseen ja kieliperinnön säilyttämiseen Namibiassa
- JULIET 2022: Continuing to prepare class teachers as language educators
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2022
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2022
- Kieli-ideologisia näkökulmia korkeakoulujen yksi-, kaksi- ja monikielisyyteen
- Rinnakkaiskielisyys hallintohenkilöstön työssä – kielen valinta ja kieliversioinnin käytännöt
- Monikielisyyden haasteet korkeakouluissa työntekijöiden näkökulmasta
- (In)visibility of International Student Languages in Finnish Higher Education
- Monikielisyys resurssiksi yliopistoissa – kielipoliittisesta tahtotilasta käytännön toimintaan
- Yliopiston svenska rum – korkeakoulutuksen ruotsinkieliset tilat muutoksessa?
- Opetus ja oppiminen Helsingin yliopiston kaksikielisissä kanditutkinnoissa (TvEx) – kieli-ideologisia näkökulmia
- Karjalankielinen yliopisto-opetus – vastavirtaan soutamista?
- Yliopistojen kieli-ideologiat korkeakoulupolitiikan kuvaajina
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2022
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2022
- Dokumenteista käytäntöön – ajankohtaista kieli(koulutus)politiikkaa
- “It´s being a perfect summer days!” – Opettajaopiskelijat tukemassa ukrainalaisia lapsia ja nuoria
- Peli alkaa – pakohuonepeli lukiolaisten englannin opetuksessa
- Näin rakentuu kieliaiheinen pakopeli
- Kieliä vertailemalla kohti taitavampaa kielitietoista pedagogiikkaa
- Developing and Implementing a Global Citizenship Based Curriculum
- Korkeakoulujen kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille tarjottava kotimaisten kielten opetus ja oppimisen tuki – opettajien näkökulma
- Virtuaalisen kielitarjonnan luominen Ulysseus Eurooppa-yliopistolle
- Vuorovaikutuksen näkökulma vieraskielisiin etäopetustilanteisiin – haasteita ja käytänteitä
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2022
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2022
- Minne digi-tie vie kielikoulutuksessa?
- Digitarinoita: mitä on koulutusteknologiapuhe ja miksi siihen tulee suhtautua epäillen
- Kielten aineenopettajaopiskelijoiden muuttuvat koulutusteknologiakäsitykset
- Monimediaisuudella merkityksellisyyttä kielen oppimiseen
- Hybridiopetus A2-kielen opetuksessa
- Tandem på spel − spelbaserat språklärande över språkgränsen
- Työnkuvan muutos: kääntäjästä jälkieditoijaksi
- Kirjoittamisprosessin dynaaminen visualisointi
- Edistyneen suomenoppijan digitaaliset oppimateriaalit – nykytilanne ja uusia suuntia
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2022
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2022
- Todistusvalinnasta antirasismiin – mistä nyt puhutaan?
- Ensivaikutelmat kielitaidon arvioinnissa
- Osaamisen tasojen kielellistäminen ja tulkinnanvaraisuus uudistetuissa perusopetuksen suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteereissä
- Suuntaa lukemiseen – kirjaimellisesti!
- Monikielinen lukutaito identiteettityön ja osallisuuden tukena
- Monikielisten oppilaiden kohtaamisessa tarvitaan valmiutta muutoksille
- Äiru hoi! Äidinkielenomaisen ruotsin opetus suomenkielisissä peruskouluissa
- Korkeakoulujen kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille ja kansainväliselle henkilökunnalle tarjottava kotimaisten kielten opetuksen ja oppimisen tuki – opintohallinnon näkökulma
- Yliopistossa englanniksi opettavien käsityksiä englannin kielen roolista
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2022
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2022
- Sosiaaliset robotit ja kielenoppiminen
- Vuorovaikutus ja kielenoppiminen sosiaalisen robotin kanssa
- Tehokas opettaja vai hauska lelu? – Sosiaaliset robotit kielten oppimisessa
- Robotti luokkahuoneen ekosysteemissä – robotit kestävän kehityksen tavoitteiden edistäjinä?
- Kokemuksia robotista kieltenopetuksessa
- Sosiaaliset robotit oppimisen tukena lapsilla ja aikuisilla
- Etäläsnäolorobotti rullaa luokkahuoneeseen: osallistuminen ja toimijuus hybridiopetuksessa
- Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2021
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2021
- Kielenoppiminen on kaikkien oikeus
- Konekäännösten käyttö kieltenopetuksessa edellyttää avointa keskustelua ja koulutusta
- Kannustava palaute ja opettajan arviointityö lukion kieltenopetuksessa
- Kohti monikielistä akateemista asiantuntijuutta: yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä kielenoppimisesta
- Mitä muuta tiedonalan kieli on kuin sanastoa? – Kuinka lähestyä tiedonalojen kielioppia
- Aikuinen(kin) tarvitsee monenlaista kirjoittamista
- Decolonizing English Language Pedagogy: A Study of Cultural Aspects in English Language Coursebooks and Teachers’ reflections in Pakistan
- Kulttuurisen lukutaidon oppimisohjelma: työkaluja empatian ja vuoropuhelun opettamiseen ja oppimiseen
- Kielenoppija tarvitsee tuekseen kielitietoisuutta ja yhteisiä tekoja
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2021
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2021
- Sosiaalista oikeudenmukaisuutta kielikoulutukseen
- Social Justice for Language Education: Interpreting social justice in various educational contexts
- Kieli demokratiakasvatuksen ytimessä: silta ylitettäväksi
- Monikielinen pedagogiikka sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistäjänä – käytännön ideoita opettajille
- Multilingual Native Language Lesson, a Pilot Project in Tuusula, Finland
- Kieli-ideologiat ovat läsnä koulussakin
- Kolmas sektori sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja monikielisyyden tukipilarina: Paremmin Yhdessä ry tukemassa opettajaopiskelijoiden valmiuksia
- Miksi korkeakoulutettu maahanmuuttanut ei pääse yliopistoon? – Yhdenvertaisuutta etsimässä
- Kuurot maahanmuuttajaopiskelijat Suomen kotoutumiskoulutuksessa
- Nothing just-is. The depiction of socio-economic (in)justice in ELT coursebooks and its implications for young learners
- Racial Trauma, Language Use and Biases: A Reflection on Harmful Practices in Education
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2021
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2021
- Kohti sosiaalisesti kestävämpää yhteiskuntaa? 10 kysymystä maahan muuttaneista ja koulutuksesta
- Kielenoppija tarvitsee mediaation taitoja ja avaran käsityksen kääntämisestä
- Näkökulmia nuorten monikielisyyteen ja Suomen kielivarantoon
- Kielten kirjo haasteena Namibian kouluissa
- Oppilaiden yksilöllisyyden huomioiminen varhennetussa kieltenopetuksessa
- Kielikylpyoppilaat lähisukukielen äärellä – kuinka luontuu tanskan lukeminen?
- Avoimet oppimateriaalit – vihdoin yhdessä paikassa
- Suomalaisen viittomakielen täydennyskoulutusta kehittämässä
- Elements of success: Finding good practices of integration for teachers with refugee backgrounds
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2021
- Oppimista, osaamista ja opetusta arvioimassa – mikä meitä puhuttaa juuri nyt?
- Muutosvalmius ja toimivat yhteistyökäytänteet avaimina onnistuneeseen opetussuunnitelmaprosessiin
- Monilukutaito ja pedagogisen toiminnan arviointi varhaiskasvatuksessa
- Kehittyvät taidot, kehittyvä opetussuunnitelma
- Suomen kielen ja kirjallisuuden osaamista arvioimassa – tasapainoilua oppimisen tavoitteiden ja osaamisen kriteereiden välillä
- Miten korkeakouluopiskelijoiden kirjallista kielitaitoa voi testata verkossa?
- Kohti kielitaitoista ja kielitietoista maailmankansalaisuutta – A-englannin päättöarvioinnin kriteerit käyttöön
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2021
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2021
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2021
- Kielivarannon valot ja varjot
- Lukion opetussuunnitelman monikielinen käänne
- English only? Kielten opettajien käsityksiä kielivalintojen monipuolistamisen esteistä ja keinoista
- Kielitietoinen asiantuntijatyö ja sukupuolitietoinen viestintä keinoina edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta työelämässä
- Teknologiavälitteinen kokousvuorovaikutus tarvitsee sujuakseen muutakin kuin kielellistä ja teknistä osaamista
- Tieteen monikielinen termistö yhteisöllisenä toimintana korkeakouluopetuksessa
- Eettisyys ja kestävä kehitys kielten opetuksen ja kielten opettajien koulutuksen tulevaisuuden haasteena
- Språkstigen i de svenskspråkiga skolorna – utmaningar och möjligheter
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2021
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2021
- Monikielisyys kielen, sisällön ja yhteisön yhteispelinä
- Kielet valintojen kohteena varhaiskasvatuksessa
- “The thing… is kinda complicated”: What and how do you assess in CLIL?
- Lärarnas syn på undervisningsplanering i ämnet historia i språkbad
- Monikielisyyden näkeminen voimavarana – kokemuksia Utrechtin kansainvälisestä koulusta
- Språkbadets betydelse för tidigare språkbadselevers liv
- Ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkemyksiä kielten ja viestinnän opiskelusta moniammatillisissa ryhmissä
- Lausepaino-ongelmia: ääntämisen ymmärrettävyyteen voi vaikuttaa se, mitä painottaa ja miten
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2020
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2020
- Juhlapuheita ja hätähuutoja kielivarannon puolesta
- #kielitietoisuus #kielellisestivastuullinenopetus #kielellisestivastuullistavaopetus – twiittejä käsiteviidakosta
- Opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsityksiä kielestä ja kielitietoisuudesta
- IKI-hankkeen satoa: Ideoita S2-pedagogiikkaan ja kielitietoisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa
- Pääkaupunkiseudun kielivarannon kirjoa: japani äidin-, koti- ja perintökielenä
- Japanin opiskelu Suomessa perusopetuksesta korkea-asteelle
- Pelillistä kielitietoisuutta nuorten arkeen: Häng med i svängarna!
- Vieraskielisen puheen sujuvuuden luonnetta selvittämässä
- Kuntatason kielikoulutusta kehittämässä
- Kielivarantoa laajentamassa – saksajatkumo KiVAKO-hankkeesta
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2020
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2020
- Demokratiaa rakennetaan kielillä
- Konflikteja ratkomalla vahvempaan osallisuuteen – Kielitietoinen koulu kasvattaa oppilaita ja opettajia
- Kieli luo osallisuutta ja oikeuksia omaan oppimiseen ja oppijuuteen
- Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden tasa-arvoisen osallisuuden tukeminen ammatillisessa koulutuksessa
- Ihmisoikeudet, demokratia ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus opettajankoulutuksessa
- Arvot ja affektit kulttuurienvälisen vuoropuhelun kehystäjinä eurooppalaisissa koulutuspoliittisissa asiakirjoissa
- Romanikielen elvyttäminen edellyttää uskoa demokratiaan
- Kielellistä saavutettavuutta sarjakuvan keinoin
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2020
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2020
- Kielikoulutuksen kentällä kaivataan kokonaiskuvaa
- "En pysty ottamaan valinnaista kieltä vaikka haluaisin” – Valinnaiset kielet vähenevät lukiossa
- Kahdeksasluokkalaisten näkemyksiä äidinkielen oppitunneilla osallistumisesta ja tuntiaktiivisuudesta
- Parental Perceptions of the Ideal Foreign Language Teacher: Voices from Eight Countries
- Pandemianaikaista kielipedagogiikkaa: Näkökulmia maahanmuuttajien etäopetukseen
- “Ihmisiltä poissa” – away from people: Language learning spaces in Finnish as a foreign language students’ chat during the covid-19 pandemic
- Opiskelijoiden podcastit ja vlogit kielenoppimisen ja arvioinnin tukena
- ”Twitter teki näistä kaikkien aikojen kisat” – Mediaosallistuminen sosiaalisen median aikakaudella
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – kesäkuu 2020
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – kesäkuu 2020
- Kielikoulutusta luokassa ja luokan ulkopuolella
- Uuden äärellä: kokemuksia toiminnallisista menetelmistä aikuisille suunnatuilla kielten alkeiskursseilla
- Latina- ja kreikkakerho esimerkkinä kielellis-kulttuurisen kompetenssin edistämisestä harrastustoiminnalla
- DigiTala research project: Automatic speech recognition in assessing L2 speaking
- ”Kato, tuo puhhuu suomea!” – sujuvasti äännetty suomi ja yhteiskunnallinen osallisuus
- Suomi-koulusta maailmalle – ulkosuomalaiset osana Suomen kielivarantoa
- Myyntiosaamisella työhön! – Korkeakoulutetut maahanmuuttajat ammatillisessa täydennyskoulutuksessa
- Kuinka hyödyntää yliopiston potentiaali täydennyskouluttajana? – Perustaidot haltuun -hankkeen antia
- Target – tukitoimia maahanmuuttajataustaisille koulutuspolulla
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2020
- Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus koulutuksen ja kasvatuksen kentällä
- DivED – kohti kieli- ja kulttuuritietoisempaa opettajuutta ja opettajankoulutusta
- Tähtijengi ja Dialogikasvatus.fi – kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuus osallisuuden vahvistajana
- Kielitietoista eurooppalaista opettajankoulutusta kehittämässä: projektet ”Språkmedveten undervisning i alla klassrum”
- Kielitietoisen kieltenopetuksen äärellä – IKI-hankkeen satoa
- Katsomustietoisuus voimavarana
- Kielitietoinen kirjallisuuskasvatus
- “Jokaiselle yksi hampurilainen: yksi sinulle ja yksi Marialle” – kielitietoisuutta kotitalouteen
- Kielirikasteinen varhaiskasvatus ja toinen kotimainen kieli avaimina kielitietoisuuteen ja monikielisyyteen
- Miten oppikirjat tukevat oppijan kielitietoista toimintaa? – Kielitietoisuus KUPERAn arviointi- ja tutkimushankkeen oppikirja-aineistossa
- Relationships and linguistically sensitive teaching: Developing teacher practicum at Åbo Akademi University
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2020
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2020
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2020
- Kielivaranto A:sta Ö:hön
- Tampereella panostetaan varhennetun kieltenopetuksen kehittämiseen ja monipuolisiin kielivalintoihin
- Kielisalkun uusi tuleminen perusopetuksen vuosiluokille 1–6
- Oman äidinkielen osaaminen – hyödyntämätön resurssi
- Kiännä karjalakse: kääntäjänkoulutusta kielen elvyttäjille
- Yhdeksäsluokkalaisten keinot lukutaidon kehittämiseksi
- Kielitietoisuusvalmennukset ammatillisessa koulutuksessa – KIELO-hankkeen kokemuksia
- Mind the Gap: Lukion ja korkeakoulun välistä kuilua kaventamassa
- Monikielisen viestinnän haasteet kansainvälisessä yliopistossa
- KiVAKO-hanke: korkeakoulut kielivarantoa kehittämässä
- Suomen kielikoulutuspolitiikka menneisyyden, nykyisyyden ja vähän tulevaisuudenkin valossa
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2020
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2020
- Osallisuutta kielillä – tarkastelussa kielivaranto
- Uudenlaista kuullun ymmärtämistä ylioppilastutkinnon kielikokeissa
- Inkeriläisten paluumuutto ja kielitutkinto sen osana
- Aineenopettajaopiskelijat rakentamassa pedagogista kielitietoa kollaboratiivisesti
- CLIL-opetuksen merkitys yksilöiden elämänkuluissa: entisten oppilaiden retrospektiivisiä narratiiveja
- “Hopefully nähdään”: North American Finnish language learners building community through virtual conversation hours
- Aktivoiva kielten opetus roolipelien avulla: kokemuksia italian kielen alkeiskurssista yliopistolla
- Children’s strategic participation in a bilingual Early Childhood Education and Care Centre
- Tulevien ruotsinopettajien näkemyksiä opettajan asiantuntijuudesta
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2019
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2019
- Ammatillinen koulutus – kielitietoisuuteen heräämässä
- Integraatiota ja inkluusiota – valmistavan opetuksen hyvät käytänteet
- Edetään Espoossa: Omankielistä samanaikaisopetusta ja tukea oppilaille koulupolun eri vaiheissa
- Venäjää farmaseuteille – erityisalan kielitaitoa alkeista
- Venäjän ääntämisen sietämätön helppous
- Kieli, koulutus ja politiikka nivoutuvat yhteen
- Got access? How to improve language education for all in Nordic compulsory education
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2019
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2019
- Perustaidoilla arjen osallisuutta ja hyvinvointia
- Monet aikuiset tarvitsevat tukea perustaitojensa kehittämiseen
- Finska vägar till vuxnas litteracitetsundervisning
- Aikuiset suomen kieltä ja lukutaitoa opiskelevat matkalla aktiivisiksi kansalaisiksi
- Älypuhelimet aikuisten lukutaito-oppijoiden vapaa-ajalla
- Aikuisten maahanmuuttajien oppimisen tuen kehittäminen
- Perustaitojen tukeminen ammatillisessa koulutuksessa
- Sanat haltuun -hanke vei lukutaitoa ammattikouluihin
- LUKILOKI – Virtaa ja välineitä luku- ja kirjoitustaidon ohjaamiseen
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2019
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2019
- Näkökulmia opetuksen ja koulutuksen uudistamiseen
- Kotoutumiskoulutus muuttaa muotoaan: akateemisia taitoja rakentamassa
- Monensuuntaista kotoutumista lukupiirissä – opettajaopiskelijat ja korkeakoulutetut maahanmuuttajaopiskelijat oppimassa vuorovaikutuksessa
- Kuka on maahanmuuttaja? Englannin osaamisen rooli asiakkaiden kategorisoinnissa neuvolan terveydenhoitajien puheessa
- Polkuja ammattikielen oppimiseen ja osaamisen kuvaamiseen
- KuvaKieli-projekti yhdessä Alvar Aalto -museon kanssa
- Sulautuva oppiminen ja yhteisöllisyys: bloggausta, kielen oppimista ja yhteistyötä kahdella mantereella
- Kielilähettiläät tuovat tarinoillaan inspiraatiota ja motivaatiota oppitunneille
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2019
- Kielitietoisella otteella kiinni perustaitoihin ja ammatillisuuteen
- Selkokieli ja kielellinen saavutettavuus – kohti yhdenvertaisempaa yhteiskuntaa
- Tietoa kulttuureista ja kulttuuritietoisuutta – opettajalle ja opiskelijalle
- Ensiapua ruotsin kielellä – Svenska nu ja SPR kouluttavat hoitoalan opiskelijoita
- Are you ready to encounter foreign patients with infectious diseases? – Developing nursing students’ language skills through educational co-creation
- Blended learning på kurser i nybörjarsvenska
- Kohti fraseologista kielenopetusta: esimerkkejä opetuskokeilusta
- Opettajaverkostot ja hankkeet ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opetuksen pedagogisen kehittämisen moottoreina
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2019
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – huhtikuu 2019
- Kielitilastoista toimintaan: riittääkö pieni jousto vai tarvitaanko rakenteellisia uudistuksia?
- Toinen kieli ja oma äidinkieli perusopetuksessa
- Näkökulmia katsomusaineisiin lukiokoulutuksessa
- Suomi ja ruotsi toisena kielenä -opinnot haastavat koulutuksellista tasa-arvoa ammatillisessa koulutuksessa
- Pedagoginen kameleontti ja eriyttämisen maailmanmestari – Valmistavan ryhmän opettajan työnkuva ja pätevyys
- Struktuurit ja pelit kielenoppimisen alkuvaiheen tukena
- Monikielinen käsitteenoppiminen valmistavassa opetuksessa, esimerkkinä matematiikka
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – huhtikuu 2019
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2019
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2019
- Jaetaan kielitietoisuutta!
- Suomalaisen viittomakielen taitotasokuvainten ja arviointikriteereiden kehittäminen Yleisissä kielitutkinnoissa
- Digitaalisen koealustan pilotointi Yleisissä kielitutkinnoissa
- Arkikielestä oppiainekohtaiseen kieleen: Euroopan nykykielten keskuksen kielitietoisuuden kehittämishanke 2016–2019
- Mitä on kielitietoisuus ja miten se näkyy koulussa?
- Role of pupil agency in a second language classroom
- Nationalismi, jälkinationalismi ja uusnationalismi suomalaisen korkeakoulutuksen kielipolitiikassa
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2019
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – helmikuu 2019
- Kielitietoisena ja -taitoisena ammattiin
- Kohti eettistä ammatillista koulutusta
- Kielitietoisella ohjauksella vauhtia ammattikielen oppimiseen
- Yritystä uralle! – Maahanmuuttajat jatko-opintoihin ja työhön toisen ja korkea-asteen yhteishankkeessa
- Does vocationally oriented foreign language teaching meet the needs of Finnish and German vocational school students?
- The Future is Now – UAS Language Education in Transition
- Kieltä ja viestintää opiskellaan yhä enemmän verkossa ammatillisella toisella asteella
- Työelämään kielitaitoisina ja itseohjautuvina – englannin monimuoto-opetuksen tarkastelua ammattikorkeakoulussa
- Mihin tähtäät, nursing-ohjelma?
- Ai mikä multimodaalinen vuorovaikutus? Opetussuunnitelman uudistustyö tulkkauksen koulutuksessa
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2018
- Vuonna 2018 – kielistä keskustellaan!
- Kieltenopetusta varhennetaan – ollaanko kunnissa valmiita?
- Varhennettua englannin opiskelua Suomessa – tutkimustuloksia sukupuolten eroista ja yhtäläisyyksistä
- Varhemmin helposti – luokanopettajien käytännön ideoita kieltenopetuksen varhentamiseen
- Englanti globaalina kielenä – OPS:ssa tärkeä, mutta opettajilla ei ole sille aikaa
- Avoimella keskustelulla ja yhteistyöllä kohti kansainvälisten maisteriohjelmien laadukasta opetusta
- Virtual exchange – not only for language learning
- “Olen tietoisempi, miten suomen kieli toimii” − Havaintoja edistyneen suomenoppijan kielitaidosta täsmäopetushankkeen aikana
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2018
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2018
- Kieli ja nationalismi
- Nationalismi ja suomen kielen asema
- Kyrilliken i serbiska
- Bulgarian ja makedonian kirjakielet kansallisina konstruktioina
- Kansoja yhdistävä ja erottava arabia
- Kieli, uskonto ja kotimaa: hindi, urdu ja nationalismi Etelä-Aasiassa
- Kieli(koulutus) ja nationalismi Singaporessa: ratkaisemattomia jännitteitä standardienglannin, äidinkielten ja singlishin välillä
- The written voice of Korea
- Kieli ja kirjoitusjärjestelmä ”japanilaisuuden” mittana
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2018
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2018
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2018
- Tapetilla lukutaito ja amisreformi – Kieliverkosto Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen foorumissa 2018
- Heikot pojat ja erinomaiset tytöt – millaista kuvaa tyttö- ja poikalukijoista rakennetaan suomalaisissa uutisteksteissä?
- Kieliä rinnakkain – koulun monikielisyys näkyviin kieliä vertailemalla
- Vakiintunutta, mutta näkymätöntä – kaksikielinen toiminta Suomen kunnissa
- Se on kielestä kiinni! Kielten eurooppalainen viitekehys uudistuu
- A-venäjän ylioppilaskokeiden sanasto haastaa pitkää venäjää aidosti vieraana kielenä opiskelevan
- Sairaanhoitajan ammatillisen kielitaidon kehittäminen työyhteisössä
- Virkakieleltä vaaditaan yhä enemmän – kielenhuoltaja vastaa haasteeseen
- Toisen kotimaisen valinnaistamiskeskustelun pitkä historia ja lyhyt toteutus
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – kesäkuu 2018
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – kesäkuu 2018
- Varhennetun kieltenopetuksen äärellä
- Varhennettua kieltenopetusta vai kaksikielistä toimintaa? Varhaisen kieltenopetuksen puurot ja vellit
- Vuosi kärkihanketta takana
- “Absolut ingen rädsla utan nyfikenhet” Tidigareläggning av finska – Case Nykarleby
- Enkku ulos luokkahuoneista – toiminnallisia ratkaisuja kielenopetukseen koko koululle
- Kaksikielistä varhaiskasvatusta – på finska och svenska!
- Kieliystävät-toiminta Vaasan varhaiskasvatuksessa – Språkvännernas verksamhet inom småbarnspedagogiken i Vasa
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2018
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2018
- Kielet, kielikasvatus ja kielitietoisuus – politiikkaa, käytänteitä ja kehittämistarpeita
- Kielitietoisuus uudessa varhaiskasvatussuunnitelmassa
- Suspending judgement – ethical English dialogue skills for working life
- Mapping a language aware educational landscape
- Kielitietoisuutta koulutilassa: kielipolitiikka osana koulun käytänteitä Suomessa ja Ruotsissa
- Kielitietoisia käytänteitä monikielisessä koulussa: kokemuksia toimintatutkimuksesta
- Jälkiä häivytetystä kieliopista – opettajien näkemyksiä kieliopin opettamisesta
- Kohti kriittistä lukutaitoa Tatun ja Patun kanssa
- Saako monikielisessä koulussa puhua ruotsia? Får man prata finska i den flerspråkiga skolan?
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – huhtikuu 2018
- Moninaisia taitoja monella kielellä – pysyykö koulutus perässä?
- Bantukieliä ja portugalia Suomen tuella – kaksikielinen perusopetus Mosambikissa
- Ei joko−tai vaan sekä−että: kaikille kielille on tilaa ja tarvetta
- Monikielisyys ja viestintätaidot: työelämään siirtyneet diplomi-insinöörit ja tekniikan alan korkeakouluopiskelijat kielten oppijoina ja käyttäjinä
- Tradenomit tarvitsevat monipuolista kielitaitoa – ruotsin ja saksan opiskelua ammattikorkeakoulussa
- Quo vadis, kirjoittamisen opetus?
- Monilukutaidon pedagogiikan juurilla
- Viittomakielen merkitys eheän identiteetin rakentamisessa
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2018
- Kuntanäkökulmaa kansallisen kielivarannon kehittämiseen
- Monikielisyydestä subjektiivisesti koettuna: tutkittua vuosien varrelta
- Viiden O:n malli vieraiden kielten eriyttämiseen
- Kulmarautoja ja ruuvikoneita – millaisia mahdollisuuksia suomen kielen oppimiseen tarjoutuu rakennusalan työtehtävissä?
- An immigrant mother’s thoughts on the use of Finnish in English workbooks
- Ruotsin kielen osaamisvaatimuksista vapauttaminen korkeakouluissa
- Valmentaako moniammatillinen kielten ja viestinnän opiskelu tulevaisuuden työelämätarpeisiin?
- Kielten ja kulttuurien moninaisuutta eteläisellä Pohjanmaalla
- Verkkolehden artikkeleihin viittaaminen
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2017
- Monilukutaitoa eri kielillä
- Näkökulmia monilukutaitoon: opettajuus ja situationaaliset lukutaidot
- Konekäännös: mitä sillä tehdään?
- Kelpoinen ja/vai pätevä? Aineenopettajat ja luokanopettajat alkavan B1-ruotsin opettajina
- ”On ollut etuoikeus opiskella ruotsia”: yliopisto-opiskelijat pohtivat ruotsin kieltä ja sen opiskelua
- Kuka pelkää ruotsinopetusta? Täydennyskoulutus tukee ruotsin oppimista ja opetusta alakoulussa
- Luokanopettajien kokemuksia ruotsin opettamisesta
- Developing an integrated Content and Language Integrated Learning (CLIL) pathway in Central Finland
- Ranskankielistä sarjakuvaa yläkoululaisille Turun kaupungin Elämyspolulla
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2017
- (Moni)kielisyys korkeakoulutuksessa
- Kansainvälinen opiskelija – kuka olet, minne menet?
- Korkeakoulutetun maahanmuuttajan oikeus oppia suomea
- Kieli-ideologiat Suomen yliopistoissa: monikielisyys vai English only?
- Helsingfors universitet – en tvåspråkighet i förändring
- Yliopistojen kielikeskukset – monikielisyys ja muuttuvat toimintaympäristöt
- Monikielistä pedagogiikkaa yliopiston viestintä- ja kieliopinnoissa
- Kielen merkitys korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien ohjaamisessa
- Ammatillisen kielitaidon kehittyminen sairaanhoitajien pätevöitymiskoulutuksessa
- Saksan kielelle tarvetta pohjalaisyrityksissä
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2017
- Lausuntoja, vähemmistökieliä ja täydennyskoulutusta – Kieliverkosto aktiivisena
- ”Toinen koti” rajojen ylittäjänä
- Suomea laulaen – laulaminen kielen opetuksen menetelmänä
- Näkökulmia oman äidinkielen opetukseen: opettajien olennainen osuus
- Kielitietoisuuden kautta kohti ihmiskunnan suuria kysymyksiä
- Miten ääntämistä arvioidaan? Käytännön työkalu opettajille
- Kielipesissä elvytetään uhanalaista saamen kieltä
- Pohjoissaamen tutkintoon osallistujien kielenkäyttötarpeet ja saamen kielen merkitys arjessa
- Moninaiset oppijat, moninaiset opettajat – opettajan uudet osaamisvaateet
- Multilingualism in Finnish companies – selected results of the LangBuCom-project
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2017
- Sosiaalinen media, kieli ja merkitykset
- Espanjankielisen blogosfäärin hyödyntäminen informaalissa kielenoppimisessa
- ”Ne ei vaan tajuu.” Internetmeemit, kieli ja ryhmäidentiteetti
- Osallistu, keskustele, vaikuta! – Näkökulmia sosiaaliseen televisioon ja livetviittaamiseen
- Mitä tilastollinen tarkastelu voi kertoa sosiaalisen median kielestä?
- YouTube ja videot: arkea, huumoria vai asiaa?
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – huhtikuu 2017
- Puhetta yksilön, koulutuksen ja yhteiskunnan monikielisyydestä
- Näkökulmia oman äidinkielen opetukseen: kuntien kirjavat käytänteet
- Ulkosuomalaisten lasten luku- ja kirjoitustaitojen kehittyminen suomen kielellä
- Language considerations for every teacher
- Kuinka ohjata tulevaa kielenopettajaa? – Näkökulmia opettajaopiskelijoiden kertomuksista
- Esiopetusta kielirikastuttamassa
- Ammatillisen ruotsin opettajat yhdessä opetusta kehittämässä yli kouluasteiden
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2017
- Kieltenopiskelun monipuolistamisen mantra – onko muutos jo tapahtunut?
- Eskarilaiset kielisuihkutuksessa
- Miksi opiskella ranskaa? Kuinka ranskanopettajat kannustavat oppilaita valitsemaan ranskan kielen koulussa
- ”Kissankieliset” japania oppimassa
- Oppikirjan syvempi olemus: käsitys kielestä ja kielen oppimisesta
- Kansainväliset jatko-opiskelijat ja tutkijat suomen kielen käyttäjinä yliopistossa
- Identiteettien jäljillä – etnografinen tutkimus turvapaikanhakijoiden opettajista
- Miksi Eurooppa ei halunnut heitä?
- Little Leon signing and speaking
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2016
- Matkalla kohti kansalaisuutta: pohjoismaiset kielitestit järjestäjien näkökulmasta
- Danish language tests for adult migrants
- Language testing as part of integration policy in Norway
- Teoretisk utveckling och framtida utmaningar – nationella prov i svenska för invandrare
- Språkexamen för ingermanländare sporrade till muntliga kunskaper
- Allmänna språkexamina – språkfärdighetstest för vuxna i Finland
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2016
- Lapset, vanhemmat ja kasvattajat monikielisyyden pyörteissä
- Monikielisyys muutoksessa
- Kaksikielisten lasten kielipoliittinen toimijuus päiväkodissa ja kotona
- Kaksikielisten vanhempien kielivalinnat
- Toisen kielen oppimisen tukeminen päiväkodissa
- What is the value of plurilingualism?
- Aatun monet kielet – Aatus många språk – Aatu’s many languages
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2016
- Opettaja – ihminenkö vain?
- Opettajaksi kasvun kulmakiviä Specima-koulutuksessa
- Kohtaamisia – vapaaehtoiset tukemassa suomenoppimista
- ”Kun elokuussa alottaa työt, niin sitä astuu sellaseen putkeen, josta tullaan sitte pois kesäkuun alussa” – Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia opettajuuden vaikutuksista vapaa-aikaan
- Uudet opetussuunnitelmat kielten aineenopettajien koulutuksessa
- Työpistetyöskentely vuorovaikutuksellisen kielen oppimisen menetelmänä
- Minä osaan, sinä tunnistat – yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä englannin kieli- ja viestintäosaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta
- Kansainväliset opiskelijat kotimaisten kielten taitajina: kohtaako korkeakoulujen kielikoulutus työelämän tarpeet?
- Mikä merkitys osallistujan taustatekijöillä on menestymiseen kielitestissä?
- Puhetta popularisoinnista: kuinka tiedettä yleistajuistetaan mediassa?
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2016
- Kokonaisvaltaista kotoutumista vauvasta vaariin
- Kasvatuskumppanuuden hengessä – Kansainväliset perheet ja varhaiskasvatus monikielisten lasten kehitystä tukemassa
- Oppilaan kotoutumisen tukeminen valmistavassa opetuksessa
- Luottamusta rakentamassa – Monikulttuurisen kodin ja koulun välisen yhteistyön merkitys lapsen kasvatuksessa ja identiteetin vahvistumisessa
- Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opiskelutoiveet opinto-ohjaajien silmin
- Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kotoutumisen ja osallistumisen mahdollisuuksia perusopetuksessa
- Ensiapua akuuttiin kielentarpeeseen: Toisto-metodi vastaanottokeskusten suomen opetuksessa
- Maahanmuuttajatyössä kerättyjä havaintoja iän vaikutuksesta kotoutumiseen
- Suomen kielen taito tukee ikääntyvien maahan muuttaneiden osallisuutta
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – huhtikuu 2016
- Pohjoismaiset kieliparlamentaarikot koolla
- Migrationsbedingte Mehrsprachigkeit im finnischen Fremdsprachenunterricht
- Raising the Profile of Sign Language Teachers in Finland
- Miksi englannin kieli ei taivu?
- Saksaa leikitellen – materiaalipaketti saksankieliseen kielisuihkutukseen
- Lisää toimintaa vieraan kielen tunneille helposti!
- Luovia reittejä minuun – kirjallisuusterapian lyhyt oppimäärä äidinkielelle ja kirjallisuudelle
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2016
- Satakielikuukautta sadalla kielellä
- Kieltenopettaja kielikasvatuksen ammattilaisena – asiantuntijuus muutoksessa
- Pluriliteracies-malli ja Suomen opetussuunnitelmauudistus
- Kielirajat ylittävää yhteistyötä ruotsinkielisissä lukioissa
- Uskonvahvistusta suomalaiselle koulutukselle! Pasi Sahlberg ja kuudes Kari Sajavaara -muistoluento
- Pohjoismaisen puheenjohtajuusvuoden pöhinöitä
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2015
- Tylyt talousnäkymät – silti intoa innovointiin!
- Aletaan alusta – mihin päästään alle vuodessa?
- Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien kansainvälistymiskokemuksista
- Kielityön uudet muodot – kielentutkijan katse tieto- ja osaamisyhteiskuntaan
- Kielikasvatus – tehtävä Euroopassa ja tässä ajassa
- Eri kieli- ja kulttuuritaustaiset oppilaat oppijoina – kielitietoinen opetus monikulttuurisen koulun näkökulmasta
- ”Tätä käytetään ja paljon!” – Suomi-kouluille ensimmäinen yhteinen opetussuunnitelmasuositus
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2015
- Kännykkä kädessä ja digilasit päässä
- Pelisilmää – pelaaminen osana kielenopetusta
- Viihdepeleillä digiloikka kielten oppimiseen
- Pelattavuus ja tutkittavuus samassa oppimispelissä?
- Pelillisyyttä kielenoppimiseen!
- Pelillisyys & mobiilioppiminen kielten opetuksessa
- eKielikylpyä lapsille – Moomin Language School
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2015
- Tutkimuksesta yleistajuisesti
- Kaksikielisten päiväkotien lapset kielten osaajina ja oppijoina
- Minne vie kieltenopetuksen tie? − kansalaisten käsityksiä kielistä ja kieltenopetuksesta
- Peruskoulun ruotsin kielen opetus murroksessa: ketkä opettavat kuudesluokkalaisille ruotsia?
- Choosing an A2-language and language education from teachers’ point of view
- Motivaation yhteys luku- ja kirjoitustaitoon venäjää kotikielenään puhuvilla peruskoululaisilla
- Miten maahanmuuttajat oppivat suomea formaalin, informaalin ja non-formaalin oppimisen kautta?
- Understanding Finnish education: science popularization and scholarly work as intertwined activities
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2015
- Kaiken takana on raha?
- Puhutaanpa kielikoulutuksesta!
- Oppimisympäristöt muutoksessa: sosiaalisen vuorovaikutuksen näkökulmia digitaalisiin oppimateriaaleihin
- På väg mot bättre språkundervisning – FOKUS på uttal
- Tuplatekstityksestäkö avain oppimateriaalikielen ja arkisuomen välisiin eroihin?
- Mielipiteen jäljillä
- Tarvitaanko eteläpohjalaisissa yrityksissä ruotsin ja saksan kielen taitoa?
- Monikielisyysinstituutti tähtää poikkitieteelliseen monikielisyystutkimukseen
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2015
- Koulutusviennistä apuja talousvaikeuksissa kärvisteleville oppilaitoksille?
- Ei, bii, sii – vai jotain ihan muuta? Lukutaidon alkeet vientituotteeksi
- The Cost of Higher Education: Lessons from the Australian Context for Finland
- Ajatuksia koulutusviennistä – mahdollisuudet ja riskit vaakakupissa
- Kieliaineet muuttuvassa yliopistossa
- Kielitaito maahanmuuttajan resurssina – ja kompastuskivenä
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – huhtikuu 2015
- Kielikoulutus on nähtävä investointina!
- Kohti vahvempaa sanastonhallintaa – Ajatuksia sanastonhallinnasta ja sanaston omaksumisen tukemisesta
- Lapset kielileirillä: iloisia ilmeitä ja hymyjä
- Sammakkona kaivossa vai valtamerellä? Aasian kielten osaaminen avartaa maailmaa
- Rajoista raameihin med hjälp av smidigt samarbete
- Kielelliset apuvälineet asiantuntijan kirjallisen viestinnän opetuksessa
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2014
- Rajat, kynnykset, muurit ja sillat
- Kaksi vuosikymmentä Yleisiä kielitutkintoja
- Kansainvälinen harjoittelu – pelimerkit työelämän käyttöön!
- Kielenoppijan personal trainer
- Me ollaan kääntäjiä kaikki – vai ollaanko?
- Monikielisessä viittovassa perheessä kielet täydentävät toisiaan
- ”Mamma, minä viskaan salaisuuden sinun korvaan” – kaksikielisten lasten vanhempien iloista ja huolista
- Kaksikielinen koulu? Pietarsaaren lukio ja Jakobstads gymnasium saman katon alle
- Luokkatandemilla vauhtia ammattikorkeakoulun toisen kotimaisen kielen opiskeluun
- Ammattikorkeakoulujen ruotsin opetuksen haasteista
- Kielimatka Muuramesta Vöyriin
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – marraskuu 2014
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2014
- Maailma muuttuu, muuttuuko opetus? – Näkökulmia opetusteknologian käyttöön kielenoppimisessa ja -opetuksessa
- Monilukutaidon opetus on ennen kaikkea uusien kirjoitustaitojen opetusta
- Virtaa ylioppilastutkinnon kielikokeisiin!
- Tutkiva oppiminen ja vieraiden kielten opetus – diginatiivit teknologisessa oppimisympäristössä
- Tviitaten ja höyläten
- Löytöretkellä virtuaalimaailmassa – lukion pitkän englannin kakkoskurssin toteutus Second Lifessa
- ESR-projektista kielikoulutusteknologiaa työperäisille maahanmuuttajille
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2014
- Kielitiedon opetus ja oppiminen – älyllistä seikkailua etsimässä?
- Opettajan pedagoginen sisältötieto kielitiedon opetuksen näkökulmasta
- Kielellinen tietoisuus kieliopin opetuksen kulmakivenä
- Luokanopettajaopiskelijat ja kielioppi
- Ruuvimeisselit ruosteessa – Peruskoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien kokemuksia kieliopin opettamisesta
- Oman ajattelun ilmaisua kielitiedon opetukseen
- EI kielioppia kieliopin vuoksi – kuusi toivetta
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – huhtikuu 2014
- Arviointiyhteiskunta, osaaminen ja ”entäpä jos…”
- Aikuisten lukutaito tiedon käsittelyn ja hallinnan avaintaitona
- AHELO – Korkeakouluopiskelijoiden oppimistulosten kansainvälinen arviointi
- Oppija arjen sankarina – Luokasta arjen vuorovaikutustilanteisiin ja takaisin
- Suomi äidinkielenä -opettajien koulutus Ruotsin koulutuskartalle
- Kaapin ovet selällään: vuorovaikutuksen heteronormatiivisuutta rikkomassa
- Sävyjä sysisuomalaisuuteen
- Vertaistutustumista suomalaiseen kielikoulutukseen – Euroopan komission työryhmä Kieliverkoston ja OKM:n vieraana
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2014
- Oivalluksia osaamisesta
- Osaava vai sivistynyt kansakunta koulutuspolitiikan päämääränä?
- Vieraasta kielestä omiksi sanoiksi: Mitä Vološinov sanoi kielen oppimisesta ja opettamisesta?
- Kyllä, venäjä opettaa
- Liike-espanjaa sulavasti
- Miss Kati! Please teach me!
- Vieraita kieliä voidaan opiskella myös yritysyhteistyöprojektissa
- FIS-STEPS -verkostohanke – kohti yhtenäisempää vieraskielistä opetusta
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2013
- Kieli koulussa: kohti kokonaisvaltaista kielikäsitystä
- Opetussuunnitelmat uudistuvat: tekstien lukijasta ja kirjoittajasta monilukutaituriksi
- Kieli- ja tekstitietoisuutta kouluun! Kielitietoinen koulu ja äidinkielen ja kirjallisuuden opetus
- Kohti kielitietoisempaa opettajankoulutusta
- Kohtaamattomuudesta vuorovaikutukseen – tunnekielinen toimintakulttuuri antaa yhä odottaa tuloaan
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2013
- Koulutusta vähemmistökielillä – onko sitä?
- Att utveckla en Jyväskyläidentitet: Undervisning på svenska i en finskdominerad miljö
- Kenen (ruotsinsuomalaiset) kieli-ideologiat?
- Viittomakieli ja viittomakieliset Jyväskylän yliopistossa
- Toiminnallisuus kielenoppimisessa – pedagogisia kokeiluja saamen luokissa
- How minority pupils in Estonia view and cope with studying Estonian and via Estonian
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2013
- Äidinkielenä monikielisyys
- Kieleilyä monietnisessä yläkoulussa
- SKYOPE turvapaikanhakijan opintopolkua rakentamassa
- Millaista on tulevaisuuden lukutaitojen pedagogiikka? – Tutkimus- ja kehittämistyötä perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
- Specima-pätevöitymiskoulutus – avain työmarkkinoille
- Intensiivistä kielenopetusta vaihto-opiskelijoille
- Englannin kieli viittomakielisten arjessa
- Romanilapset ja romanikieli
- Opettajan päiväkirja: Paljon juteltavaa
- ”Kielen ja kulttuurin säilyttäminen on valintakysymyksiä”
- Uusien yliopisto-opiskelijoiden ruotsin kielen taitotaso ylioppilasarvosanoilla mitattuna
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2013
- Enemmistöt, vähemmistöt, monikielisyys ja koulutus
- Miten suomea puhutaan Inkerinmaalla? – Kielenkäytön muutoksia jäljittämässä
- Pojat pelaa ja nauraa, tytöt lukee ja vaikenee? – Oppilaiden sukupuoleen liittyviä stereotypioita peruskoulun englannin opetuksessa
- Klasstandem i en tvåspråkig skolkontext
- Yliopiston kielikeskuksen ruotsin opetusta kehittämässä: tavoitteet, käytänteet ja oppimisympäristöt
- Oppiiko ulkomaalainen harjoittelija työyhteisössä suomen kieltä?
- Yliopistojen kielipolitiikka puhuttaa pitkästä aikaa
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2013
- Kotouttamistyön asiantuntijoiden osaamista kehittämässä
- Suomea kaiken ikää – kotouttamistyötä tukevaa täydennyskoulutusta
- Valmistavan opetuksen ja alkuopetusluokan yhteistyö
- Inklusiivinen valmistava opetus Martinlaakson koulussa Vantaalla
- Valmistava opetus Länsimäen koulussa Vantaalla
- Maahanmuuttajanuorille räätälöityä luku- ja kirjoitustaidon koulutusta Tampereella
- Kansalaisopisto – väylä suomalaiseen yhteiskuntaan
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2012
- Työelämälähtöistä ja alakohtaista kieltenopetusta
- Ammattikorkeakoulun kieltenopettaja – monipuolinen osaaja, verkostoitunut asiantuntija ja innostava valmentaja
- Uusi maailma avautuu ja vie mukanaan – opetusharjoittelijana ammattikorkeakoulussa
- Kun kieli tulee kasvoille – kielitaitokasvot AMK-opiskelijoiden vuorovaikutuksen osana
- ”Liike-englantia olen oppinut työelämässä” – Muulla tavoin hankittu kieliosaaminen näkyväksi korkeakouluopinnoissa
- Pedagoginen viitekehys ohjaamassa kielikeskuksen kieli- ja viestintäkoulutusta
- ”Tillsammans förstod vi varandra” – om samarbetet i kursen i det andra inhemska språket mellan Vasa universitet och Åbo Akademi i Vasa
- Aikuiskoulutuksen kielikouluttajat ja kielikoulutuspoliittinen toimijuus
- Opettajan päiväkirja: Amisenglantia joka lähtöön
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – marraskuu 2012
- Juurevaa kotoutumista
- Maahanmuuttajien kokemuksia ammatilliseen koulutukseen valmistavasta koulutuksesta
- Hoidetaan suomeksi ‒ Ammatillinen suomen kielen taito hoitoalalla
- Osaava vanhempi – toiminnallista suomen kielen oppimista äiti & lapsi -ryhmässä
- Osallisuus kotouttaa
- This is not a ball game: A personal narrative on teaching ideologies
- Suomen kielen opettajuuden monet kasvot Saksassa
- Kuulumisia Tampereelta
- Opettajan päiväkirja: Ennen uuden urakan alkua
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2012
- Moniulotteinen, monitasoinen arviointi
- Kansalliset ja kansainväliset kielitaidon arviointitutkimukset – millaista tietoa niissä tuotetaan?
- Eurooppalainen kielisalkku vihdoin suomalaiseen perusopetukseen!
- Arviointi professiona: perimmäisten kysymysten äärellä
- Suullisen kieli- ja viestintätaidon arvioinnin kehittäminen yliopistotasolla
- Kieltenopetus suurten haasteiden ja muutosten edessä
- Monipuolisemmalla arvioinnilla kohti yhteismitallisempia arvosanoja
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2012
- Koulua ja elämää varten
- Opettajankoulutus – edessä vielä parempi tulevaisuus?
- Vastavalmistuneiden kielenopettajien ammatillinen kehittyminen ja toimijuus
- Nyutexaminerade språklärares syn på lärarutbildningen
- Matkalla kielikoulutuspoliittiseen toimijuuteen
- Ammatillisen puolen harjoittelusta lisäarvoa tulevaisuuden kieltenopettajalle
- Harjoittelu ulkomailla on kielen ja mielen seikkailu
- Monikielisyys: kielten kirjoa ja lingua francaa
- Interkulttuurinen opettajankoulutus Oulun yliopistossa
- Rehtorin päiväkirja: Päivä ennen juhlaa
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – touko-kesäkuu 2012
- Nuorena vitsa väännettävä
- Toisen kielen taitajaksi kielikylpypäiväkodissa
- Tarvitaanko päiväkodeissa erillisiä suomi toisena kielenä -tuokioita?
- Flerspråkighet i barns vardag – En handledning för pedagoger som arbetar med små barn
- Kaksikielisyys edesauttaa älyllistä joustavuutta?
- Tulevaisuuden koulun aaltoja – Äidinkieltä ja monitekstitaitoja oppimassa
- Mä haluun oppia kieliä! Innostus kieliin herää kielikerhossa
- Kokemuksia englanninkielisestä opetuksesta – vanhempien näkökulma
- Tarinoin ja kansanlauluin potkua kulttuurintuntemukseen ja kieltenopiskeluun
- Kielisuihkutusta Jyväskylän kaupungissa vuodesta 2010
- Vieraiden kielten opetuksesta päiväkoti Kalinkassa
- Varhaisen kielenoppimisen haasteita ja käytänteitä Euroopassa
- Yhteistyönä kekseliäitä ja kokeellisia lastenkirjoja
- Opettajan päiväkirja: Tärkeintä on, että lapsi viihtyy täällä meidän kanssamme
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – huhtikuu 2012
- Vuorovaikutuksellisia oppimisympäristöjä kehittämässä
- ”Det är lätt att falla i ett gammalt mönster…” − Om språklärande, språkundervisning och utveckling av finskundervisningen i den finlandssvenska skolan
- Tulevaisuuden oppimateriaaleja etsimässä
- Opettamisesta oppimiseen – oppimateriaaleista toimintaan
- Pelillisyys oppimisympäristönä
- Opettajan päiväkirja: Netti on kielten aarreaitta − ja suuri seikkailu!
- Juliet-ohjelma: monipuolisia osaajia alaluokkien englannin opetukseen
- Lukijakysely – kehitä verkkolehteä!
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2012
- Rikas mies jos oisin
- Ruotsin kielen osaamisesta ja oppimismotivaatiosta eri kouluasteilla
- Kielikylpyopetus ja vieraskielinen opetus kunnissa – hajanaisesta toiminnasta opetuksen kokonaisvaltaiseen kehittämiseen
- Elä kaksikielisesti – opiskele monikielisyyttä! Upplev tvåspråkighet – studera flerspråkighet!
- Taloustieteiden opiskelijoiden kielivalinnat yliopistossa
- Kuka pelkää itämaista miestä? Kansalliseen kielivarantoon monipuolisuutta Aasian kielistä
- Maahanmuuton ikävaihe vaikuttaa venäjänkielisten nuorten kielivalintoihin
- Opettajan päiväkirja: Täydellisen epätäydellinen koulupäivä
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – marras-joulukuu 2011
- Kielitaito työelämäkysymyksenä
- Kansainvälistyminen edellyttää monipuolista kielitaitoa
- Monipuolinen kielitaito on eduksi niin pienten yritysten arkipäivässä kuin akateemisella uralla etenemisessäkin
- Kielitaito ja työmarkkinat – Euroopan unioni ikuisuusongelman kimpussa
- Joensuulainen ASKO: Ammatillisesti suuntautunut kieltenopetus
- Työelämän viestintätaitojen opettaminen Jyväskylän aikuisopistossa
- Kohti tulevien asiantuntijoiden oppimisympäristöjen rakentamista
- Viittomakielistä työvoimaa, ole hyvä!
- Tutkimustuloksia työelämän viestintätaidoista insinöörinäkökulmasta
- Kielikö työväline?
- Maahanmuuttajakin tarvitsee työelämän kieli- ja viestintätaitoja
- Hymy ilahduttaa kaikilla kielillä
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2011
- Innostava, pelottava uusi kielenopetus?
- Uusia oppimisen ympäristöjä rakentamassa
- Haasteena kielenopettajan muuttuva asiantuntijuus
- Towards an Individualised Approach to Learners’ Errors
- Vaihto-opiskelusta potkua ääntämisen oppimiseen
- Kielioppiterminologian rooli vieraan kielen opetuksessa ja oppimisessa
- ”Pieni kiinalainen vuosi” – Kiinan kielen opetuksen aloittaminen Jyväskylän lukioissa
- Seminaari saamen kielen elvyttämisestä
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2011
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – kesäkuu 2011
- Tulevaisuuden kieliasiantuntijoiden akateeminen koulutus
- Monikielisyys yhteiskunnassa – uusi opintokokonaisuus Turussa
- Venäjän suomalais-ugrilaiset kielet: assimilaatiota ja sukupuuttoa
- Kirjahyllyn monikielinen maailma
- ”Saak suame puhu?” – suomi ensisijaisena viestimisen välineenä ei-suomenkielisten kontakteissa
- Opiskelijoiden kokemuksia: Yliopiston kieltenopetus – matkani kohti omaa tulevaisuuttani
- Tehotyökaluja kieliasiantuntijan työkalupakkiin
- Asiaa ja asennekasvatusta
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2011
- Vieraskielisen opetuksen monet tahot ja toimijat
- Vieraskielinen opetus yleissivistävässä opetuksessa
- Vieraskielisen opetuksen opettajankoulutuksen koulutuspoliittiset haasteet
- CLIL tuli taloon. Koulunäytelmä kuudessa näytöksessä: kehittämishankkeesta koulun toimintakulttuuriksi
- Amurin koulun vieraskielisen opetuksen eri vaiheet
- Näkyvä ja näkymätön korkeakoulutuksen kielikoulutuspolitiikka
- Kuulumisia kentältä: Näkökulmia luokkahuoneen ulkopuoliseen kielenoppimiseen
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – huhtikuu 2011
- Kielikoulutuspolitiikka eduskuntavaalikysymyksenä
- Kielikoulutuksen uusi nousukausiko odotettavissa?
- Työelämän kielitaidon tarpeet ja kielikoulutuspolitiikka
- Venäjää kaikille itäsuomalaisille
- Korkeakoulutetut monikielisiä ja aidosti kansainvälisiä?
- Keskusta: Suomi kansainvälistyy ja kielivalikoima sen mukana – Kielitaito ja kulttuurin tuntemus tulevaisuuden voimavara
- Hemming (Kokoomus): Keskusta torppasi kielenopetuksen kehittämisen
- Muutoksen yhteiskannanotto (Muutos 2011): Pakollisesta ruotsin kielen opiskelusta on luovuttava
- Mäkinen (Piraattipuolue): Piraatit ja tietoyhteiskunnan koulutuspolitiikka
- Nylander (RKP): Monta kieltä avartaa mieltä
- SDP: Kielten opetusta on monipuolistettava
- SKP: SKP:n kielikoulutuspoliittisia näkemyksiä
- Sivonen (Vapauspuolue): Kielikoulutuspolitiikassa paljon korjattavaa
- Vasemmisto: Vasemmisto haluaa lisäresursseja kieltenopetukseen
- Vauhkonen (Vihreät): Kielivarannon rikkaus kasvaa jakamalla
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2011
- Valintojen äärellä
- Mikä kielistrategia ja miksi?
- Kielivalintojen tukeminen perusopetuksessa – Kuinka turvata katkeamaton kielipolku?
- Ei tehdä tästä nyt numeroo – Kielisuihkutus osana varhaista kielenoppimista
- Kuinka vähäisellä kielitaidolla työelämässä voi selviytyäkään?
- Groβe Pause – vuorotteluvapaalla saamelaiskulttuurissa
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – joulukuu 2010
- Kielikoulutuksen ja työmarkkinoiden kohtaaminen: kysynnän ja tarjonnan epäsuhdasta koulutuksen ja työmarkkinoiden dialogiin
- Lisää tehokkuutta kielenoppimiseen korkeakoulujen vieraskielisessä opetuksessa kielikylvyn periaatteita käyttäen
- Hyvän oppimateriaalin jäljillä – opettajaharjoittelijan tutkimusmatka ammattikorkeakoulun kieliopintojen oppimateriaaleihin
- Työelämässä ei pärjää ilman monipuolisia kommunikointi- ja kulttuuritaitoja – miten Jyväskylän yliopiston kielikeskus vastaa näihin haasteisiin?
- Japanin kieli Suomessa – kielitaidosta iloa henkilökohtaisessa elämässä ja työelämässä
- Yleiskielitaitoa vai erityisalan kielitaitoa? Työelämän kielitaitovaatimukset kielitaidon arvioinnin näkökulmasta
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – marraskuu 2010
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2010
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2010
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – elokuu 2010
- Kielikoulutuspolitiikan kansainvälinen konferenssi kokosi yhteen toimijoita eri puolilta maailmaa
- Waldemar Martyniukin haastattelu - The interview of Waldemar Martyniuk
- Minä ja sinä kielikoulutuspoliittisina toimijoina
- Kielikoulutuspolitiikkaa kunnissa
- Perusopetus 2020 – kielivarannon pelastus vai kompastuskivi? Anna-Kaisa Mustaparran haastattelu
- Kielisuihkutus – kielimaistiaisia lapsille suomalaisen kielivarannon monipuolistamiseksi
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2010
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – huhtikuu 2010
- Tulevaisuuden opettajien työnkuva laajenee
- Ensimmäiset vuodet vieraan kielen opettajana
- Monikielisyys Suomessa – haasteita koulutukselle
- AinO-keskusta tarvitaan
- Kielikoulutuspolitiikkaa Aurinkorannikolla
- Uusia ovia työllistymiseen – vieraiden kielten opettajien pätevöittämiskoulutus opiskelijan silmin
- A2-kielen opetusjärjestelyt peruskoulussa pienessä maalaiskunnassa
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – maaliskuu 2010
- Kielikoulutuksen haasteita ja mahdollisuuksia
- Pienestä pitäen vieraiden kielten makuun
- Enemmän suullisen kielitaidon opetusta kouluihin
- Kielikäsityksen ja kielenopetuksen kytköksistä
- Kielitaito merkittävä osa Nordean rekrytointia
- Äidinkielet koulutuksessa: Kielten tunnistaminen ja tunnustaminen – Unescon kansainvälisen äidinkielen päivän seminaari 19.2.2010
- Tietoa Kieliverkoston verkkolehdestä
- Kirjoitusohjeet Kieliverkoston verkkolehteen
- KIRJOITUSKUTSU: Kieli, koulutus ja yhteiskunta (maaliskuu 2021)
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta – kesäkuu 2025
- Tassu & Tiu
- Kuulumisia kentältä